سازمان مهاجرتی شایا

چگونه کرونا بر اکسپرس انتری کانادا تاثیر گذاشت ؟

چگونه کرونا بر اکسپرس انتری کانادا تأثیر گذاشت؟


 

قبل از همه‌گیری کرونا، اداره مهاجرت کانادا، تقریبا هر دو هفته یکبار از متقاضیان اکسپرس انتری در همه برنامه‌ها دعوت می‌کرد تا برای اقامت دائم کانادا درخواست دهند.


 

با شروع همه گیری کرونا همه شرایط تغییر کرد و زمانی که در مارچ 2020 مرزهای کانادا بسته شد، اداره مهاجرت نیز استراتژی خود در برگزاری پذیرش ها را، تغییر داد. 


 

در چند ماه اول همه‌گیری، فقط برای متقاضیان برنامه نامزدی استانی (Provincial Nominee Program) و برنامه تجربه کانادایی (Canadian Experience Class) دعوتنامه صادر گردید.


 

اداره مهاجرت کانادا به برگزاری قرعه کشی ها برای متقاضیان مهاجرت به کانادا ادامه داد تا در میان محدودیت‌های اعمال شده برای سفر، به اهداف مهاجرتی خود نیز دست یابد. بنابراین قرعه کشی ها برای متقاضیان برنامه تجربه کانادایی برقرار بود، چرا که آنها در خاک کانادا حضور داشتند و کمتر تحت تأثیر محدودیت‌های سفر قرار گرفته بودند، متقاضیان انتخاب استانی نیز به دلیل تعهد دولت فدرال به حمایت از اهداف مهاجرت استانی دعوتنامه دریافت کردند.اما انتخاب‌ها برای متقاضیان برنامه نیروی متخصص فدرال یا اسکیلد ورکر فدرال (Federal Skilled Worker Program) متوقف گردید، به دلیل اینکه که اغلب متقاضیان در خارج از کشور بودند و با اعمال محدودیت‌های سفر قادر به ورود به کانادا و لندینگ نبودند.




 

در ماه می 2021، دولت کانادا در تلاش برای پذیرش 90 هزار مقیم دائم جدید که در خاک کانادا بودند، «برنامه اقامت موقت به اقامت دائم» (TR2PR) را راه اندازی کرد. تلاش جدید اداره مهاجرت باعث گردید که عقب افتادگی رسیدگی به پرونده‌های مهاجرتی اکسپرس انتری بیشتر شود.

 

سپس در سپتامبر 2021، اداره مهاجرت کانادا دعوت از متقاضیان برنامه تجربه کانادایی را نیز متوقف کرد.


 

زیرا نمی توانست به تعهد خود برای رسیدگی به پرونده‌های 80 درصد از متقاضیان مهاجرت در یک بازه استاندارد 6 ماهه ، عمل کند. توقف موقت دعوت‌نامه‌ها برای درخواست (ITAs) این امکان را برای اداره مهاجرت کانادا فراهم کرد تا روی درخواست‌های عقب افتاده موجود تمرکز کند. بنا به گفته اداره مهاجرت  تعداد درخواست‌های عقب افتاده اکسپرس انتری  بین سپتامبر و فوریه 50 هزار پرونده کاهش یافته.

 

در ماه آوریل، وزیر مهاجرت کانادا، شان فریزر اعلام کرد که قرعه کشی های اکسپرس انتری برای متقاضیان برنامه نیروی متخصص فدرال (FSWP) و  برنامه تجربه کانادایی (CEC) در ماه جولای 2022 یعنی اواسط تیرماه از سر گرفته می شود. 



 

اداره مهاجرت کانادا در یادداشتی که به تازگی در اختیار سایت کانادایی سی آی سی نیوز قرار داده مطرح کرده است که  از ماه جولای 2022، با از سرگیری انتخاب‌های اکسپرس انتری در همه برنامه‌ها، تعداد دعوتنامه های 

درخواست ITA نیز به همان میزان انتخاب‌های اکسپرس انتری قبل از همه‌گیری کرونا خواهد برگشت.



 

پیش از 18 مارچ 2020، تعداد متقاضیان انتخاب‌ شده در همه برنامه‌ها در هر پذیرش اکسپرس انتری بین 3400 تا 4500 نفر بود. در سال 2019، این تعداد از 3200 تا 3900 متغیر بود.

 

در یادداشت اداره مهاجرت کانادا به تاریخ 28 مارچ 2022 آمده است که وقفه ای که در صدور دعوتنامه ها تا پایان ماه جون 2022 ایجاد شده است این امکان را به اداره مهاجرت می‌دهد تا درخواست‌های جدید را ظرف شش ماه بررسی کند. موجودی فعلی برنامه‌های اکسپرس انتری امسال برای دستیابی به اهداف پذیرش متقاضیان مهاجرت به کانادا در سال 2022 کافی است. با این حال، برای دستیابی به اهداف سال 2023 ، انتخاب‌ها باید بین جولای و سپتامبر 2022 از سر گرفته شود.