سازمان مهاجرتی شایا

شهروندی کانادا

 

شهروندی کانادا

 

شهروندی به جایگاه رسمی و حقوقی‌ می گویند که منجر به داشتن تابعیت، پاسپورت  و مهم‌تر از همه حقوق تضمین شده توسط قانون اساسی برای فرد می گردد. در واقع داشتن تابعیت یک کشور باعث ایجاد رابطه ای سیاسی، حقوقی و معنوی میشود که شما را به عنوان شهروند به دولت قانونی کشور تحت تابعیتتان مرتبط خواهد ساخت.

قانون تابعیت کانادا در اصل بر اساس قانون مصوب ۱۹۱۰ به وجود آمد. بر طبق این قانون، تابعیت یا شهروندی کانادا به آن دسته از اتباع انگلیس که مقیم کانادا بودند تخصیص داده شد و دیگر اتباع انگلیس برای ورود به خاک کانادا موظف به اجازه بودند.
بعد از انقضاء قانون مصوب وست مینستر در سال ۱۹۳۱ که به موجب آن هر یک از ایالت‌های خودگردان بریتانیای کبیر اجازه تصویب و وضع قوانین برای ایالت‌های خود را داشته هر یک از ایالت‌های خودگردان قوانین مختص به خود را تصویب نموده و در قلمرو خود به اجرا در می‌آوردند و قانون تابعیت کانادا نیز در سال ۱۹۴۷ به تصویب رسید. این قوانین در خلال این سال ها به دفعات دستخوش تغییراتی شده تا به شکل امروزی خود رسیده است.

دریافت شهروندی کانادا آخرین مرحله از فرایند مهاجرت برای بسیاری از مهاجران است.

اخذ شهروندی کانادا برای شما تسهیلات و حقوق ویژه ای به همراه خواهد داشت که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:


۱: در انتخابات شهرداری, استانی و فدرال حق رای خواهید داشت.
۲ : دریافت پاسپورت کانادایی که یکی از قدرتمندترین پاسپورتهای جهان می‌باشد. شما با دریافت پاسپورت کانادا امکان سفر به بیش از ۱۵۰ کشور جهان را بدون نیاز به ویزا خواهید داشت.  همچنین در سفر به کشور هایی که نیاز به ویزا دارند مسیر بسیار ساده‌تر و راحت‌تری پیش رو خواهید داشت.
۳ : طبق قوانین کانادا, اخذ شهروندی, امکان تابعیت دوگانه و یا چند گانه را برای افراد ایجاد می‌کند. این موضوع بدان معناست که افراد با اخذ تابعیت کانادا دیگر مجبور نیستند تا بین شهروندی کشور جدید (کانادا) و یا کشور مبدا خود، یکی را انتخاب نمایند.
۴: اگر فرزندتان در خارج از کانادا متولد شود، به واسطه حق شهروندی حداقل یکی از والدین، شهروند کانادا خواهد بود. فرزندان متولد کانادای شما بدون گذراندن مراحل خاصی شهروند کانادا می باشند.
۵: دریافت شهروندی کانادا , امکان دسترسی به مشاغل دارای امنیت بالا در سطوح مختلف (نظیر مشاغل در سطح فدرال) را برای افراد فراهم می کند.
۶: با کسب شهروندی کانادا شما امکان ورود و ایفای نقش در مسائل و مناسبت های سیاسی این کشور را خواهید داشت.
​​​۷: برخلاف افراد با اقامت موقت و یا دائم، شهروندان کانادایی هیچ محدودیت زمانی‌ای برای حضور در داخل کانادا ندارند.  این افراد می ‌توانند به مدت زمان دلخواه خود خارج از کانادا اقامت داشته باشند بدون اینکه وضعیت اقامتی آنها در کانادا دچار تهدیدی شود. همچنین به عنوان یک شهروند کانادایی، فرد درصورت ارتکاب عملی مجرمانه مجبور به از دست دادن وضعیت اقامتی خود نیست و تقریبا سلب حق شهروندی او غیرممکن می‌باشد.


هر ساله حدود ۱۷۰ هزار نفر، شهروند جدید کانادا می شوند. اگر می خواهید برای شهروندی کانادا اقدام کنید باید شرایط  زیر را داشته باشید :
۱ : داشتن
اقامت دائم کانادا
۲ : زندگی  در کانادا به مدت حداقل ۳سال (۱۰۹۵ روز)  طی ۵ سال قبل از ارائه درخواست شهروندی.
۳ :  ارائه مدرک مبنی‌بر داشتن تسلط کامل به یکی از دو زبان رسمی کانادا یعنی انگلیسی و فرانسوی برای افراد ۱۸ تا ۵۴ سال.
۴ : پرداخت
مالیات بر درآمد در مدت ۳ سال اقامت در کانادا
۵ : ارائه 
گواهی عدم سوء پیشینه از هر کشوری که در طی ۴ سال قبل بیش از ۱۸۳ روز ممتد در آن سکونت داشته اید.
۶ :   تکمیل تمامی فرم های مربوطه
​​​۷ : موفقیت در آزمون شهروندی و گذراندن مصاحبه شهروندی(متقاضیان بین سنین ۱۸ تا ۵۴ سال, ملزم به شرکت در آزمون شهروندی هستند.)
 
در مرحله اول، دولت کانادا از شما درخواست می‌کند تا مدارکی را ارائه دهید. در مرحله بعدی، پس از ارسال درخواست، باید در آزمون و مصاحبه شهروندی شرکت کنید.

آزمون شهروندی کانادا بر اساس جزوه مطالعاتی این آزمون تحت عنوان “کانادا را کشف کنید”:حقوق و مسئولیت های شهروندی” که توسط مرکز  CIC طراحی شده است می باشد. این جزوه‌ی مطالعاتی دارای ۶۸ صفحه می‌باشد و در نسخه جدید مطالبی که نیاز به حافظه سپردن دارند بیشتر دیده می شود. این جزوه شامل اطلاعاتی در ارتباط با حقوق و مسئولیت های شهروندی کانادایی، تاریخ کانادا، مبارزات تاریخی کانادا، سمبل ها، ارزش ها و موسسات کانادایی می‌باشد. همچنین در این جزوه توجه زیادی به ساختار حکومت  و سیاست های کانادا شده است و نگاه ویژه ای به جمعیت بومی کانادا نیز به چشم میخورد. جزوه فوق بصورت آنلاین, در فرمت های قابل چاپ و همچنین در فرمت های صوتی در دسترس است. همچنین شما می توانید یک نسخه چاپ شده آن را نیز سفارش دهید تا برایتان ارسال شود. معمولا  CIC یک نسخه از این جزوه را به همراه تاییدیه دریافت تقاضا برایتان پست می کند.
آزمون شهروندی کانادا  از ۲۰ سوال چند گزینه‌ای تشکیل شده‌است که متقاضی بایستی در مدت زمان ۳۰ دقیقه به آنها پاسخ دهد. در صورت داشتن پنج پاسخ اشتباه یا بیشتر، متقاضی قبول نشده و بایستی مجددا برای ثبت نام در آزمون اقدام نماید.
کارکنان CIC بر اساس تعدادی از عوامل مختلف تصمیم می گیرند که آزمون شما کتبی باشد یا شفاهی. 

مثلا اگر در خواندن و نوشتن به زبان انگلیسی یا فرانسه مشکل داشته باشید آزمون شما شفاهی خواهد بود. آزمونهای شفاهی از طریق مصاحبه با قاضی شهروندی انجام می شود.


وقتی برای شرکت در آزمون شهروندی مراجعه می کنید، مدارک زیر را همراه داشته باشید:
 ۱- اصل مدارکی که با تقاضانامه خود فرستاده اید (مدارک شناسایی شخصی, اسناد مهاجرت و غیره.)
 ۲- هر گونه گذرنامه یا مدرک مسافرتی مربوط به چهار سال قبل از تقاضانامه

اگر در این آزمون قبول شوید و مشخص شود که همه پیش نیازهای لازم را برای شهروندی دارید، از شما برای شرکت در مراسم شهروندی دعوت بعمل خواهد آمد.
در مراسم شهروندی، شما به خانواده کانادا پذیرفته شده و حقوق و مسئولیت های شهروندی کانادا را می پذیرید. قاضی شهروندی معمولا ریاست این مراسم را برعهده داشته و مراسم سوگند را اجرا می کند.
به محض اینکه در مراسم شرکت کرده و سوگند شهروندی را ادا نمودید، شهروند کانادایی محسوب خواهید شد و می توانید گواهی شهروندی خود را دریافت کنید. این برگه گواهی برای اثبات این است که شما یک شهروند کانادایی هستید . همچنین برگه یادبود مراسم را نیز دریافت خواهید کرد که تاریخ دریافت تابعیت کانادایی شما را نشان می دهد. دو روز بعد از انجام مراسم می‌توانید برای دریافت پاسپورت کانادایی اقدام کنید.قوانین کانادا به شما این اجازه را می‌دهد که تابعیت دوگانه داشته‌باشید. بنابراین می‌توانید علاوه‌بر داشتن پاسپورت کانادایی, از پاسپورت اصلی خود برای مسافرت استفاده کنید.

گردآوری: آزاده جورابچی (مشاور رسمی مهاجرت کانادا -RCIC  )