سازمان مهاجرتی شایا

دریافت وکالتنامه برای ایرانیان مقیم کانادا

دریافت وکالتنامه برای ایرانیان مقیم کانادا

 

وکالت عقدی است که به موجب آن، یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود قرار می‌دهد.

به‌صورت جامع ، دو دسته وکالتنامه داریم:

 

۱- وکالت مقید:  دراین نوع وکالت، شخص وکیل فقط اجازه انجام کار یا امور مشخصی را دارد.

۲- وکالت مطلق:  موکل به وکیل خود اجازه می‌دهد که تمام امور بانکی یا اداری و … خود را انجام دهد و نیازی به اجازه ثانویه موکل ندارد.

 

انواع وکالتنامه خارج از کشور

۱- وکالتنامه ازدواج (موکل زن)

۲- وکالتنامه ازدواج (موکل مرد)

۳- وکالتنامه اقامه دعوی

۴- وکالتنامه امور اداری

۵- وکالتنامه امور بانکی

تمام ایرانیان خارج از کشور, چنانچه برای پیگیری کارهای اداری خود در ایران نیازمند واگذاری وکالتنامه ای به فرد دیگری باشند، باید درخواست اولیه خود را در سامانه میخک ثبت نموده و کد رهگیری دریافت نمایند. سامانه میخک مخفف سامانه مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی است. سامانه میخک https://mikhak.mfa.gov.ir  برای دانشجویان و افرادی که قصد ادامه تحصیل، ماموریت به خارج از ایران را دارند  و یا شهروند یا مقیم کشور دیگری هستند راه اندازی شده است. کلیه مدارک و گواهی های مربوط به امور دانشجویان، اسناد پزشکی، اجازه خروج همسر و فرزند، وصیت نامه، اقرار نامه و وکالتنامه در این سامانه ثبت و مورد تائید وزارت امور خارجه قرار می گیرد. مراحل انجام کار در این سامانه با تشکیل پرونده الکترونیکی افراد یا پروفایل آنان آغاز و با تکمیل فرم‌های خدمات مورد نظر و بارگذاری تصویر اسناد مربوطه و ارسال آن برای نمایندگی مورد نظر انجام می‌شود.

سامانه میخک برای چه مواردی استفاده می شود:

  • تنظیم انواع وکالت نامه
  • تصدیق امضاء و تشکیل و تکمیل پرونده دانشجویی
  • تائید مدارک پزشکی
  • تائید مدارک تحصیلی و فارغ التحصیلی
  • خدمات خرید خدمت نظام وظیفه برای ایرانیان مقیم خارج از کشور

 

وکالتنامه مورد نیاز ایرانیان خارج از کشور در زمینه های گوناگون قابل تنظیم در سامانه میخک  می باشد که عمدتا وکالتنامه هایی در موضوعاتی همچون امور اداری ،بانکی، فروش اموال، ارثیه، فروش خودرو ،انحصار وراثت و... می باشد 

از دیگر انواع این وکالتنامه ها میتوان به :

وکالتنامه امور نظام وظیفه

وکالتنامه جامع کاری

وکالتنامه اقامه دعوی

وکالتنامه امور اداری

وکالتنامه امور دانشگاهی و دریافت مدارک دانش آموختگی

عزل وکیل، سهام و بورس ، بیمه و بازنشستگی ، دریافت حقوق، طلاق، تعویض گواهینامه، تعویض شناسنامه و…اشاره کرد.

پیش از تنظیم وکالتنامه به ویژه وکالتنامه هایی که بار مالی دارند به نکات زیر توجه فرمایید.

۱ :  بر اساس قانون هرگاه فردی سند رسمی را امضاء می نماید، اصل بر این است که مفاد آن سند را پذیرفته است و اگر ادعای بی اطلاعی از اصل آن سند را بنماید، باید ادعای خود را اثبات کند.

۲ : چنانچه قصد تنظیم وکالتنامه ای برای نقل و انتقال ملک و اموال غیر منقول دارای ارزش مادی بالا و سهم الارث را دارید توصیه میشود حتما قبل از آن با یک وکیل رسمی داخل کشور و یا کارشناسان کنسولی در سفارت مشاوره نموده و سپس نسبت به تنظیم وکالت و امضای آن اقدام فرمایید .

۳ : می توانید با تعیین نوع و مورد وکالت و محدود کردن حدود اختیارات وکیل از تعدی و تعرض وکیل خارج از شرایط در نظر گرفته شده برای او جلوگیری نمایید.

تنظیم وکالتنامه خارج از کشور

تمام ایرانیان مقیم خارج از کشور، از جمله ایرانیان مقیم کانادا برای تنظیم وکالتنامه خارج از کشور باید مراحل زیر را انجام دهند:

  • مراجعه به سایت مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی(میخک)، و ثبت‌نام در سایت

توجه نمائید که اطلاعات مربوط به شما به عنوان موکل، و همچنین اطلاعات وکیلتان، باید کامل و عینا مطابق شناسنامه ایرانی‌تان باشد. نام کاربری و کلمه عبور برای خودتان انتخاب کنید.

  • پس از ورود به سامانه میخک با مراجعه به قسمت پروفایل، نمایندگی یا کنسولگری ایران در کشوری که در آن زندگی می کنید را انتخاب کنید.

در مورد ایرانیان مقیم کانادا و آمریکاباید گزینه “دفتر حفاظت منافع جمھوری اسلامی ایران-واشنگتن” انتخاب شود. وارد قسمت “وکالتنامه” شوید و نوع وکالتنامه مدنظرتان را انتخاب کنید.

  • وکالتنامه را تنظیم و تکمیل کنید.
  • بعد از اطمینان از متن وکالتنامه دکمه تایید را بزنید تا کدرهگیری به شما داده می‌شود.

 

 چند نکته مهم حین استفاده از سامانه میخک

  • نکته۱- در هنگام وارد کردن اطلاعات بایستی دکمه صفحه کیبورد کامپیوتر در حالت انگلیسی باشد.
  • نکته ۲- آدرس ایمیل خود را با دقت وارد کنید. زیرا تنها راه ارتباطی شما با سامانه میخک آدرس ایمیل شماست.
  • نکته ۳-کد ملی، شماره شناسنامه و گذرنامه پس از ثبت نام نهایی غیرقابل تغییر است و برای ورود به حساب کاربری خود نیازمند این دو عدد خواهید بود.
  • نکته ۴- نام کاربری و رمز عبور خود را در جایی یادداشت نمایید.
  • نکته ۵- حتما از مرور گر گوگل کروم استفاده کنید. در غیر اینصورت در ارسال مدارک و بارگذاری آن ها با مشکل مواجه خواهید شد.

 

ویرایش وکالتنامه

به دستورالعمل‌های مندرج در ایمیل ارسالی دقت کنید. کنسولگری‌ها و دفتر حفاظت منافع واشنگتن صرفا وکالتی را که تنظیم نموده‌اید به‌صورت چاپی به ایمیل‌تان ارسال می‌کنند و هیچگونه دخل و تصرفی در محتوای وکالتنامه تنظیمی نخواهند داشت. لازم به ذکر است در صورت نیاز امکان ویرایش وکالتنامه در حساب کاربری شما در سامانه میخک وجود دارد. در صورت نیاز به ویرایش، بعد از هر بار ویرایش باید مجددا، کدملی و کدرهگیری خود را به آدرس ایمیل سامانه ارسال نمایید.

تایید و دریافت وکالت نامه در کشور مبدا

مرحله آخر تایید نهایی وکالتنامه در ایران است. وکالتنامه باید در ایران به وزارت امور خارجه ارائه شده و تایید شود تا قابل استفاده در مراکز رسمی در داخل ایران باشد. افراد برای ارسال وکالتنامه خود به ایران می‌توانند از طریق پست اقدام کنند. راه ساده‌تر و کم هزینه‌تر، کمک گرفتن از طریق دوستان و آشنایانی است که قصد عزیمت به ایران را دارند تا از این طریق وکالتنامه را به ایران انتقال دهند. گزینه دیگر اینست که وکیل شما وکالتنامه صادر شده را از وزارت امور خارجه در ایران دریافت نماید. 



گردآوری: آزاده جورابچی (مشاور رسمی مهاجرت کانادا -RCIC  )