سازمان مهاجرتی شایا

روش های مهاجرت پرستاران به کانادا



 

مهاجرت پرستاران به کانادا در سال 2022 


 

راه های مختلفی برای مهاجرت پرستاران به کانادا وجود دارد. به ویژه بعد از شروع پاندمی و شیوع ویروس کرونا که هر چه بیشتر نیاز به پرستاران در کانادا را تشدید کرده است، در نتیجه یکی از راه‌های تامین نیروی کار پرستاری در حوزه بهداشت و درمان، ارائه مسیرهای اخذ اقامت دائم برای پرستاران خارجی است.

 

 کانادا حتی قبل از کرونا نیز با کمبود پرستار مواجه بود. از زمانی که کووید-19 در مارچ 2020 جهان را فرا گرفت، دولت های فدرال و استانی کانادا برنامه های مختلفی  را جهت تشویق پرستاران برای کار در این حوزه و ارائه خدمات پرستاری ایجاد کرده اند.

 

به عنوان مثال، استان انتاریو قصد دارد 342 میلیون دلار را طی پنج سال آینده برای استخدام بیش از 13000 کارمند مراقبت های بهداشتی در این استان سرمایه گذاری کند. 

 

استان بریتیش کلمبیا نیز قول داده است تا 16000 دلار به حدود 1500 پرستار تحصیل کرده بین المللی برای پوشش هزینه های درخواست، آزمون های زبان انگلیسی و ارتقاء آموزشی ارائه دهد. 

 

همچنین، استان کبک 65 میلیون دلار برای جذب و آموزش نزدیک به 1000 پرستار از کشورهای فرانسوی زبان سرمایه گذاری کرده است.


 

با وجود تمام این مشوق ها برای پرستاران، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه می توانید به عنوان یک پرستار به کانادا بیایید و مشغول به کار شوید. یا اگر در حال حاضر در کانادا هستید، ممکن است بخواهید بدانید که کدام برنامه های مهاجرت برای رسیدن به اقامت دائم این کشور در دسترس شما هستند. 

 

قبل از اینکه برخی از مسیرهای اصلی مهاجرت برای پرستاران را فهرست کنیم، خوب است به خاطر داشته باشید که این لیست جامعی نیست. کانادا به تنهایی بیش از 100 برنامه مهاجرت اقتصادی دارد. از آنجا که پرستاری اغلب به عنوان "نیروی کار ماهر" در نظر گرفته می شود، پرستاران ممکن است واجد شرایط برای هر برنامه ای باشند که "نیروی کار ماهر" را به عنوان یک الزام در نظرداشته باشد.


 

کد NOC و سطح مهارت برای واجد شرایط بودن مهم هستند.

 

پرستاری در یکی از دو دسته A و B طبقه بندی مشاغل ملی (NOC) دولت کانادا قرار می گیرد. 

 

پرستاران ثبت شده و پرستاران روانپزشکی ثبت شده تحت سطح مهارت NOC A و کد NOC 3012 میباشند. 

 

پرستاران تجربی دارای مجوز، NOC 3233، تحت سطح مهارت B قرار می گیرند. 

 

این کدها و سطوح مهارت در تعیین اینکه برای کدام برنامه های مهاجرتی واجد شرایط هستید، چه معیارهای دیگری را برای یک برنامه خاص باید داشته باشید، و اینکه آیا برای شما جهت درخواست در یک قرعه کشی مهاجرت استانی دعوتنامه ارسال شده است، مهم هستند. 


 

برنامه های اکسپرس اینتری برای پرستاران 

 

پرستاران ممکن است واجد شرایط برنامه نیروی کار ماهر فدرال (FSWP) و کلاس تجربه کانادایی (CEC) باشند. 

 

این دو برنامه مهاجرتی فدرال توسط سیستم اکسپرس انتری مدیریت می شوند. اکسپرس اینتری یک سیستم آنلاین است که درخواست های مهاجرت را برای دولت فدرال مدیریت می کند. مهاجران امیدوار کانادایی پروفایل های خود را به سیستم ارسال می کنند و بر اساس سیستم رتبه بندی جامع (CRS) امتیاز می گیرند.

 

داوطلبان اکسپرس انتری بر اساس تجربه کاری ، سن، تحصیلات، زبان و سایر عوامل امتیاز دریافت می کنند. از متقاضیانی که بالاترین امتیاز را کسب کرده اند دعوت می شود تا برای اقامت دائم در قرعه کشی های اکسپرس انتری که معمولا هر دو هفته یکبار برگزار میشوند، درخواست دهند. 

 

اگرچه قرعه کشی نامزدهای CEC و FSWP در طول پاندمی متوقف شده است، وزیر مهاجرت شان فریزر اعلام کرده است که در اوایل جولای 2022 قرعه کشی برای این دو استریم از سر گرفته خواهد شد. همچنین، استاندارد زمان پردازش پرونده ها برای متقاضیان جدید به شش ماه باز خواهد گشت.

 

واجد شرایط بودن FSWP

 

استریم نیروی کار ماهر FSWP از متقاضی می خواهد که : 

 

1 : حداقل یک سال تجربه کار مداوم در 10 سال گذشته در یک شغل تخصصی را داشته باشد.( این تجربه کار ممکن است در خارج از کانادا باشد. )

 

2 : نمره زبان انگلیسی یا فرانسوی حداقل معادل  (CLB7)  را  در هر چهار مهارت زبانی: خواندن، نوشتن، صحبت کردن، و گوش دادن داشته باشد.

 

3 :  حداقل نمره 67 از 100  را در آزمون شش عاملی که سطح تحصیلات، مهارت های زبانی داوطلبان و داشتن شغل در کانادا را ارزیابی می کند، کسب کند.


 

واجد شرایط بودن CEC

 

استریم تجربه کار کانادایی CEC از متقاضی میخواهد که : 

 

1 : حداقل یک سال تجربه کاری ماهر در سه سال گذشته در کانادا داشته باشد.

 

2 :  افرادی که دارای تجربه کاری در مشاغل با  NOC 0 یا A هستند (مانند پرستاران ثبت نام شده) باید حداقل نمره زبان انگلیسی یا فرانسوی  معادلCLB 7 داشته باشند. 

 

3 : کسانی که دارای تجربه کاری در مشاغل NOC B هستند  به نمره زبان انگلیسی یا فرانسوی معادل CLB 5 نیاز دارند. 

 

4 : هیچ‌یک از این برنامه‌ها نیازی به داشتن پیشنهاد شغلی ندارد، اما داشتن یک پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای کانادایی ممکن است احتمال دریافت دعوتنامه برای درخواست اقامت دائم را افزایش دهد.



 

برنامه نامزدهای استانی

 

 اگرچه دولت فدرال در مورد اینکه چه افرادی که می توانند به کانادا مهاجرت کنند، حرف آخر را می زند، اما هر یک از استان های کانادا نیز می توانند از طریق برنامه  نامزدی استانی خود  (PNP) متناسب با نیازهای استان، قدام به جذب افراد مختلف کنند. برخی از برنامه های استانی  به طور خاص به پرستاران اختصاص داده شده اند.

 

 گاهی اوقات، برنامه های استانی قرعه کشی نامزدی مهاجرت خود را به طور خاص برای پرستاران برگزار می کنند. چندین استان کانادا بیش از یک برنامه مهاجرتی دارند که برای جذب پرستاران تعریف شده اند. گاهی اوقات برنامه های نامزدی استانی متقاضیان مهاجرت را ازاستخر سیستم اکسپرس اینتری می گیرند و از آنها دعوت می کنند تا برای نامزدی استانی درخواست دهند. اگر این کاندیداها نامزد شوند، 600 امتیاز CRS به امتیاز اکسپرس انتری آنها اضافه می شود و در واقع دریافت اقامت دائم برای متقاضی را تضمین میکند.


 

در ادامه لیستی از برخی از برنامه های استانی  PNP برای پرستاران آمده است. 

 

1 : انتاریو 

 

استان انتاریو از پرستاران دعوت می کند تا از طریق جریان اولویت های سرمایه انسانی خود درخواست دهند.

 

2 :  بریتیش کلمبیا 

 

بریتیش کلمبیا یک کتگوری حرفه ای برای نیروی کار متخصص در حوزه مراقبت های بهداشتی را تحت مسیرهای مهاجرت مهارتی و ورود سریع ارائه می دهد. 

 

3 : ساسکاچوان 

 

ساسکاچوان اخیراً یک استخر بین المللی EOI کارکنان بهداشتی را به طور خاص برای پرستاران راه اندازی کرده است. 

 

4 : نوااسکوشیا

 

جریان اولویت‌های بازار کار نوا اسکوشیا گاهی اوقات قرعه‌کشی‌هایی را برگزار می‌کند که از پرستاران دعوت می‌کند تا برای نامزدی استانی درخواست دهند. 

 

5 : نیوبرانزویک

 

برنامه پرستاران تحصیل کرده بین المللی نیوبرانزویک (IEN) مسیری برای پرستاران خارجی است که می توانند انگلیسی یا فرانسوی صحبت کنند.



 

 برای کسب اطلاعات بیشتر، و آگاهی از برنامه مهاجرتی مناسب با شرایط خود، با ما در تماس باشید.


 

6 : کبک 

 

کبک سیستم مهاجرتی خود را دارد. در حالی که دولت فدرال کانادا هنوز در مورد درخواست های مهاجرتی کبک حرف آخر را می زند، اما برنامه های خاصی مانند PNP و Express Entry در استان کبک در دسترس نیستند. در عوض، کبک برنامه نیروی کار ماهر منظم و برنامه تجربه کبک را ارائه می دهد. پرستاران ممکن است واجد شرایط هر یک از این برنامه ها باشند. هر دوی این برنامه ها مستلزم داشتن دانش کاری زبان فرانسوی است.