سازمان مهاجرتی شایا

مهاجرت به کانادا از طریق برنامه تکنولوژی بریتیش کلمبیا

مهاجرت به کانادا از طریق برنامه تکنولوژی بریتیش کلمبیا

گردآوری: آزاده جورابچی (مشاور رسمی مهاجرت کانادا -RCIC  )

 

کانادا به عنوان یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای جهان برای جذب مهاجران، با هدف تقویت اقتصاد خود برنامه ها و روش های مختلف و فراوانی را تعریف کرده است و تقریبا هر سال به تعداد برنامه های مهاجرتی خود اضافه می کند.

در حال حاضر بیش از ۱۰۰روش مختلف مهاجرت به کانادا وجود دارد، اما مسیری که بیشترین تعداد مهاجر را می گیرد مسیر اقتصادی است. به طور کلی از هر ۱۰ مهاجر که از این مسیر اقدام می کنند ۶ نفر پذیرفته می شوند.

 

تعداد زیادی از این مهاجران از طریق برنامه های نامزدی استانی (PNP) که از برنامه های مسیر اقتصادی است اقدام می کنند. روش PNP اولین بار در دهه ۹۰ معرفی شد و از آن زمان تا امروز به دومین مسیر برای اخذ اقامت دائم کانادا تبدیل شده است.

برنامه مهاجرت استانی بریتیش کلمبیا یک مسیر مهاجرت اقتصادی است که توسط استان بریتیش کلمبیا با هدف جذب نیروی کار مورد نیاز استان استفاده می شود و در نهایت مسیری برای دریافت اقامت دائم ارائه می دهد.

پایلوت تکنولوژی بریتیش کلمبیا یک طرح آزمایشی و موقت با هدف جذب استعدادها و نیروهای ماهر بین‌المللی حوزه‌ی تکنولوژی جهت رفع کمبود نیرو در استان بریتیش کلمبیا بود که در ماه می ۲۰۱۷ برای اولین بار راه اندازی شد. با توجه به موفقیت این پروژه آزمایشی، اداره مهاجرت کانادا از ماه جون ۲۰۲۱ تصمیم به دائمی کردن این پایلوت مهاجرتی گرفت. بنابراین پایلوت تکنولوژی بریتیش کلمبیا به برنامه تکنولوژی بریتیش کلمبیا تغییر نام داد.

برنامه تکنولوژی بریتیش کلمبیا به گونه ای طراحی شده است که به کارفرمایان بخش فناوری استان این امکان را می‌دهد تا در صورتی که نیروی کار واجد شرایط را در استان پیدا نکردند، از بین استعدادهای بین المللی، نیروی کار مورد نیاز خود را انتخاب و جذب کنند.

در این برنامه یک لیست مشاغل مورد نیاز متشکل از ۲۹ شغل در حوزه تکنولوژی معرفی شده است. بنابراین آن دسته از نیروهای کار خارجی که دارای پیشنهاد شغلی در یکی از ۲۹ شغل مورد نیاز در این لیست می باشند، می توانند از این طریق برای مهاجرت به کانادا و اخذ اقامت دائم این کشور اقدام کنند.

اخذ پیشنهاد شغلی یا جاب آفر از یک کارفرمای کانادایی، مهمترین بخش در برنامه تکنولوژی بریتیش کلمبیا می باشد

پیشنهاد کاری معتبر در برنامه تکنولوژی بریتیش کلمبیا باید شرایط زیر را برای شروع داشته باشد:

 

۱ : شغل باید در لیست ۲۹ شغل مورد نظر استان باشد.

۲ : پیشنهاد شغلی باید حداقل ۱ ساله، تمام وقت و از طرف یک کارفرمای واجد شرایط در استان باشد.

۳ : در زمان تشکیل پرونده می بایست حداقل ۱۲۰ روز از اعتبار پیشنهاد شغلی باقی مانده باشد..

 

یکی دیگر از ویژگی های مهم برنامه تکنولوژی بریتیش کلمبیا، فرآیند بررسی پرونده ها در زمان بسیار کوتاه می باشد. برای ۸۰ درصد پرونده های ارسال شده، زمان بررسی در حدود ۲ تا ۳ ماه می باشد، که این روند بررسی سریع نسبت به سایر برنامه های مهاجرت به کانادا،یک ویژگی خوب و منحصر بفرد این برنامه محسوب می شود.

دعوتنامه ها از طریق برنامه تکنولوژی بریتیش کلمبیا با قرعه کشی های اختصاصی هر دو هفته برای متقاضیان با امتیاز بالاتر که واجد شرایط لازم هستند ارسال می شود. متقاضیانی که برای درخواست جهت گزینش استانی دعوت شده اند، باید درخواست کامل خود را ارسال کنند.

 

متقاضیانی که از طریق پذیرش برنامه تکنولوژی بریتیش کلمبیا دعوت می شوند، باید برای یکی از زیرمجموعه های اکسپرس انتری BC ویا BC Skills immigration واجد شرایط باشند.

 

در صورت تأیید، متقاضیان نامزدی استانی دریافت می کنند که می توانند از طریق آن تحت برنامه مهاجرت استانی، درخواست اقامت خود را به اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا ارائه دهند. متقاضیان PNP به صورت خودکار ۶۰۰ امتیاز اضافی در سیستم جامع رتبه بندی کسب می کنند و بنابراین شانس بسیار خوبی برای دریافت دعوتنامه در پذیرش های اکسپرس انتری نیز خواهند داشت.

مشاغل مورد نیاز برای برنامه مهاجرتیِ تکنولوژی بریتیش کلمبیا عبارتند از :

مدیر شرکت‌های مخابراتی  0131

مدیر سیستم‌های کامپیوتری و اطلاعات 0213

مدیر حوزه‌های انتشارات، انیمیشن، برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، هنرهای نمایشی0512

مهندس عمران 2131

مهندس مکانیک 2132

مهندس برق و الکترونیک 2133

مهندس شیمی 2134

مهندس کامپیوتر (به غیر از مهندس و طراح نرم افزار) 2147

تحلیلگر و مشاوره سیستم 2171

تحلیلگر پایگاه داده و سرپرست داده 2172

مهندس و طراح نرم افزار 2173

برنامه نویس کامپیوتر و توسعه دهنده رسانه‌های تعاملی 2174

طراح وب و توسعه دهنده 2175

تکنسین و کارشناس زیست شناسی 2221

تکنسین و کارشناس مهندسی برق و الکترونیک 2241

کارشناس خدمات الکترونیکی (تجهیزات خانگی وتجاری) 2242

کارشناس و مکانیک ابزارهای صنعتی 2243

تکنیسین شبکه‌های رایانه‌ای 2281

تکنیسین پشتیبانی کاربر 2282

تکنیسین آزمایش سیستم‌های اطلاعاتی 2283

نویسنده 5121

ویراستار 5122

مترجم، مترجم شفاهی 5125

تکنسین پخش برنامه 5224

تکنسین ضبط صدا و فیلم 5225

سایر مشاغل فنی و هماهنگی در تصاویر متحرک، پخش و هنرهای نمایشی 5226

مسئول پشتیبانی در بخش تصاویر متحرک، پخش، عکاسی و هنرهای نمایشی 5227

تصویرگر و طراح گرافیک 5241

متخصص فروش فنی – تجارت عمده فروشی 6221

 

برای اطلاع از سایر شرایط لازم برنامه مهاجرتیِ تکنولوژی بریتیش کلمبیا می توانید به وبسایت این سازمان به آدرس www.welcomebc.ca مراجعه نمایید.