سازمان مهاجرتی شایا

مهاجرت متخصصین تکنولوژی به کانادا



 

مهاجرت متخصصین تکنولوژی به کانادا


 

کارفرمایان کانادایی در حوزه های مختلف تکنولوژی با کمبود نیروی کار مواجه هستند، چرا که بخش تکنولوژی بر خلاف بسیاری دیگر از حوزه ها پس از شیوع ویروس کرونا همچنان به رشد و توسعه خود ادامه داده است.


 

 یکی از راه های پر کردن شکاف موجود در بازار کار ونبود نیروی کار کافی، استخدام استعدادها و متخصصین این حوزه از خارج از کشوراست. کمبود نیروی کار واجد شرایط در بخش تکنولوژی، موضوع اصلی درخواست اخیر شورای نوآوران کانادا از دولت فدرال برای اجرای آزمایشی ویزای جدیدی بود که به متخصصین  فناوری اجازه می دهد بدون نیاز به داشتن پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای کانادایی به کانادا بیایند. 

 

با درک اهمیت بخش فناوری برای اقتصاد، دولت های فدرال و استانی گزینه های زیادی را به کارفرمایانی که به دنبال جذب استعدادهای فناوری هستند، ارائه می دهند. 


 

در ادامه به معرفی تعدادی از روش های مهاجرتی مناسب  برای متخصصین حوزه تکنولوژی پرداختیم.



 

۱ : استریم جهانی استعدادها  

 

(Global Talent Stream)


 

 کارفرمایان کانادایی می توانند در کوتاه ترین زمان از طریق این برنامه نیروی کار خارجی مورد نیاز خود را استخدام کنند. برای استفاده از این مجوز کار سریع، کارفرمایان کانادا باید در یکی از دو دسته  A یا B قرار بگیرند.


 

دسته A :

 برای شرکت هایی است که از شریک پیشنهادی تأییدیه گرفته اند. این شرکای پیشنهاد شده اغلب سازمان‌های محلی، دولتی یا نیمه دولتی هستند که موظف به حمایت از اقتصادهای محلی هستند.


 

دسته B :

برای کارفرمایانی است که به دنبال نیروی کار ماهر خاصی هستند که مشاغل آنها را می توان در فهرست مشاغل استعدادهای درخشان جهانی یافت. برخی از مشاغل واجد شرایط عبارتند از مهندسان کامپیوتر، مهندسان نرم افزار و طراحان، و همچنین تحلیلگران و مشاوران سیستم های اطلاعاتی.

 

 کارفرمایان در هر دو دسته ملزم به رعایت شرایط مربوط به پرداخت حقوق نیروی کار ماهر هستند. متخصصین خارجی که از طریق GTS استخدام می شوند باید با دستمزد رایج یا بالاتر استخدام شوند. ( دستمزد در محدوده ای که کارفرما به کارکنان فعلی در همان موقعیت در همان مکان، با همان مهارت ها و تجربه پرداخت می کند. یا کف حداقل دستمزد همانطور که در فهرست مشاغل استعدادهای جهانی (در صورت وجود) تعریف شده است. )


 

CUSMA : ۲ 

 

CUSMA  توافقنامه ای میباشد مابین کشورهای کانادا، ایالات متحده و مکزیک که جابجایی استعدادها بین سه کشور را تسهیل می کند. 

 

در این توافقنامه دو زیرمجموعه وجود دارد که مربوط به متخصصین بخش فناوری است: 

 

۱ : حرفه ای ها 

 

در این کتگوری مشاغلی را شناسایی می کنند که تحت رده حرفه ای ها واجد شرایط هستند. تحلیلگران سیستم های کامپیوتری از جمله این مشاغل هستند.

 

۲: انتقالات درون شرکتی  ICT

 

این روش برای متخصصینی است که در شرکت های چند ملیتی مشغول به کار هستند و شرکت آنها در کانادا شعبه دارد و نیروی متخصص خود را به شعبه کانادا منتقل میکند. ی در کانادا منتقل می‌کنند.  به طور کلی، انتقال گیرنده درون شرکتی فردی است که حداقل یک سال در شرکت کار کرده و دارای نقش مدیریتی یا دانش تخصصی است.



 

۳ : انتقال درون شرکتی (غیر CUSMA) 

 

امکان مهاجرت به کانادا از روش انتقال درون شرکتی (ICT) از کشوری غیر از مکزیک یا ایالات متحده نیز وجود دارد. به عنوان مثال، توافقنامه تجارت آزاد بین اتحادیه اروپا و کانادا (CETA) مقرراتی برای ICT دارد، همانطور که توافقنامه با بریتانیا نیز وجود دارد. در این روش کارفرمایان کانادایی نیازی به دریافت تاییدیه (LMIA) برای کارمندانی که از طریق ICT به کانادا می آیند، ندارند. 


 

۴ : مسیرهای اقامت دائم 

 

با اخذ اقامت دائم کانادا، مهاجران می توانند بدون نیاز به تمدید مجوز کار یا دریافت تاییدیه LMIA در کانادا کار کنند. برخی ازبرنامه های مهاجرتی کانادا که شما را به اقامت دائم این کشور می رساند نیاز به پیشنهاد شغلی دارند، با این حال، این امکان نیز وجود دارد که متخصصین حوزه تکنولوژی به تنهایی اقامت دائم دریافت کنند. 


 

۵ : اکسپرس اینتری 

 

اکسپرس اینتری یک برنامه مهاجرتی نیست، بلکه یک سیستم مدیریت درخواست آنلاین برای برخی از برنامه های اصلی مهاجرت کانادا است. نیروی کار فنی، به طور خاص، می توانند از طریق این برنامه ها به کانادا بیایند:

 

۱ :  برنامه کارگر ماهر فدرال (FSWP) 

۲ :  کلاس تجربه کانادایی (CEC)

۳ : برنامه تجارت ماهر فدرال (FSTP) 

 

اکسپرس انتری یک سیستم مبتنی بر امتیاز است که در آن متقاضیان واجد شرایط در سیستم رتبه‌بندی جامع (CRS) بر اساس فاکتورهایی مانند سن، تحصیلات، زبان، سابقه کار وسایر موارد ارزیابی می شوند و امتیاز می‌گیرند. تقریباً هر دو هفته یکبار، کانادا برای کاندیداهایی که بالاترین امتیاز را دارند، دعوت نامه برای درخواست (ITAs) صادر می کند. کسانی که ITA دریافت می کنند می توانند برای اخذ اقامت دائم این کشور درخواست دهند.

 

طبق گزارش اکسپرس انتری در پایان سال 2020، مشاغل حوزه تکنولوژی بیشترین دعوت نامه را برای دریافت اقامت دائم کانادا دریافت کرده بودند.

 

۶ : مهاجرت استانی برای کارگران فناوری

 

هر یک ازاستان ها و مناطق کانادا می توانند متناسب با نیازهای بازار کار خود برنامه های مختلف مهاجرتی را تعریف و ارائه بدهند. اکثر استان ها و مناطق دیگر (به جز نوناووت) دارای برنامه های نامزدی استانی هستند که به آنها امکان می دهد از طریق سیستم اکسپرس انتری یا از طریق برنامه های پایه خود مهاجرین جدید را جذب کنند.

 

 موارد زیر تنها چند برنامه استانی منتخب است که برای جذب متخصصین تکنولوژی ایجاد شده اند.

 

ناگفته نماند  متخصصین حوزه تکنولوژی ممکن است واجد شرایط برنامه های مهاجرتی بیشتری باشند که لزوما  مختص کارکنان فناوری نیست.

 

۱ : مسیر فناوری شتاب آلبرتا Alberta Accelerated Tech Pathway

 

مسیر فناوری شتاب آلبرتا یک برنامه مهاجرتی استانی تحت سیستم اکسپرس انتری میباشد. متقاضیان این روش باید معیارهای واجد شرایط بودن برای استریم اکسپرس اینتری آلبرتا را داشته باشند. آنها همچنین  باید در حال حاضر در آلبرتا مشغول به کار باشند یا در یکی از 23 شغل واجد شرایط، پیشنهاد کاری داشته باشند. 

برخی از نمونه‌های این مشاغل عبارتند از طراحان گرافیک و تصویرگران، مهندسان مکانیک و تکنسین‌های پشتیبانی کاربر. 

 

۲ : فناوری بریتیش کلمبیا British Columbia Tech

 

برنامه تکنولوژی بریتیش کلمبیا به گونه ای طراحی شده است که به کارفرمایان بخش فناوری استان این امکان را می دهد تا در صورتی که نیروی کار واجد شرایط را در استان پیدا نکردند، از بین استعدادهای بین المللی، نیروی کار مورد نیاز خود را انتخاب و جذب کنند.

 

در این برنامه یک لیست مشاغل مورد نیاز متشکل از 29 شغل در حوزه تکنولوژی معرفی شده است. بنابراین آن دسته از نیروی کار خارجی که دارای پیشنهاد شغلی در یکی از 29 شغل مورد نیاز در این لیست می باشند، می توانند از این طریق برای مهاجرت به کانادا و اخذ اقامت دائم این کشور اقدام کنند.



 

۳ : قرعه کشی های فنی انتاریو Ontario Tech Draws

 

انتاریو قرعه‌کشی‌های فنی را برای متخصصین فناوری که واجد شرایط استریم اولویت‌های سرمایه انسانی (HCP) هستند، انجام می‌دهد. برای دعوت، متقاضیان باید واجد شرایط برنامه نیروی کار ماهر فدرال یا کلاس تجربه کانادا دو زیر گروه اکسپرس انتری باشند. آنها همچنین باید دارای تجربه کاری در یکی از شش شغل فنی زیر را  باشند: مهندسین و طراحان نرم افزار؛ برنامه نویسان کامپیوتر و توسعه دهندگان رسانه های تعاملی؛ مهندسین کامپیوتر؛ طراحان و توسعه دهندگان وب؛ تحلیلگران پایگاه داده و مدیران داده؛ و مدیران کامپیوتر و سیستم های اطلاعاتی


 

۴ : مسیر استعدادهای فنی ساسکاچوان Saskatchewan Tech Talent Pathway

 

 برنامه مهاجرت استانی ساسکاچوان (SINP) اخیراً یک مسیر فناوری جدید را برای مهاجران آینده کانادا راه اندازی کرده است. برای واجد شرایط بودن، متقاضیان مسیر استعدادهای فنی ساسکاچوان باید یک نامه تایید شغلی SINP مخصوص کارفرما برای یک شغل واجد شرایط در بخش فناوری داشته باشند. آنها به حداقل یک سال سابقه کار در آن شغل در پنج سال گذشته یا شش ماه سابقه کار در استان نیاز دارند.