سازمان مهاجرتی شایا

گواهی عدم سوءپیشینه از داخل کانادا

 

گواهی عدم سوء پیشینه و راههای دریافت آن برای ایرانیان مقیم کانادا

سو پیشینه در لغت به معنای بدی سابقه است.  گواهی عدم سوء پیشینه برگه مخصوصی است که در آن گواهی می شود که فرد دارای سابقه کیفری است یا خیر و به عبارت دیگر فرد مرتکب جرمی در گذشته شده است یا خیر که اگر جرمی در گذشته انجام داده باشد در این گواهی ذکر می شود و در غیر این صورت عدم سو پیشینه درج می گردد. در طول زندگی به دلایل مختلفی،  ممکن است گواهی عدم سو پیشینه از افراد، درخواست شود.

در حال حاضر با توجه به تعطیل بودن سفارت ایران در کانادا، گواهی عدم سوء پیشینه ایران برای ایرانیان ساکن کانادا برای اموری از قبیل درخواست سیتی زن شیپ یا اسپانسرشیپ والدین و ... از روش های زیر قابل انجام می‌باشد. 

۱ : دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن آمریکا

۲ : از طریق ایران

۳ : از طریق سامانه میخک

۴ : از طریق سایت  international.adl.ir

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن آمریکا

در این روش چنانچه متقاضی قادر به مراجعه حضوری به دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن آمریکا نباشد, می بایست به وب سایت http://daftar.org   مراجعه نماید. از منوی گذرنامه, فرم001 و 460 را دانلود و تکمیل نماید, سپس در استان محل اقامت خود انگشت نگاری را انجام دهد و نهایتا, نتیجه انگشت نگاری خود را به همراه سایر مدارک درخواستی شامل مواردی که در زیر به آنها اشاره میکنیم, برای آدرس واشنگتن ارسال نماید. نتیجه در بازه زمانی ۴ تا ۶ ماهه برای شما ارسال خواهد شد.

مدارک مورد نیاز عبارتند از:

۱ : تکمیل  فرم های  460 و فرم 001 و پرینت آنها

۲ : دو قطعه عکس ۵x۵ همراه با پشت نویسی ( خانم ها با حجاب کامل)

۳ : تصویر رنگی از صفحه اول گذرنامه معتبر ایرانی به همراه اصل گذرنامه ایرانی

۴ : تصویر رنگی از کلیه صفحات شناسنامه عکس دار 

۵ : تصویر رنگی کارت ملی 

۶ : تعداد ۲ نسخه کارت انگشت نگاری (واضح, صحیح, با رعایت کامل نکات فنی) 

  • آدرس سفارت ایران در واشنگتن:

دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران – واشنگتن دی سی

EMBASSY OF PAKISTAN

INTERESTS SECTION OF THE ISLAMIC REPUBLIC OF IRAN

-23rd St. N.W. Suite # 200  WASHINGTON , DC 20037

 

اخذ گواهی سوء پیشینه از طریق ایران

در این روش ابتدا باید انگشت نگاری را در استان محل اقامت خود در کانادا انجام دهید و سپس پدر, مادر یا وکیل شما باید به وزارت خارجه در تهران و دفاتر پلیس آگاهی  در شهرستان ها مراجعه و روال قانونی را انجام دهند.

مدارک مورد نیاز جهت انجام کارهای اداری مربوط به صدور گواهی عدم سوء پیشینه برای ایرانیان ساکن کانادا در وزارت امور خارجه  عبارتند از:

۱: تکمیل پرسش‌نامه درخواست صدور گواهی عدم سوء پیشینه توسط متقاضی و الصاق عکس متقاضی در قسمت تعیین شده . این پرسش‌نامه می‌بایست در سه نسخه تکمیل شود. متقاضی باید در هر یک از این پرسش‌نامه‌ها و در محل تعیین شده امضای خود را درج نماید. این امضا می‌بایست مطابق با امضای داخل گذرنامه ایرانی متقاضی باشد.

۲ : تصویر کلیه صفحات شناسنامه متقاضی صدور گواهی عدم سوء پیشینه. توجه شود که شناسنامه افراد بالای ۱۵ سال حتما باید عکس‌دار باشد.

۳: تصویر پشت و روی کارت ملی متقاضی.

۴: تصویر صفحات اول و دوم گذرنامه معتبر ایرانی متقاضی.

۵: تصویر پشت و روی کارت اقامت دائم کانادا یا تصویر ویزا و یا تصویر مدرک اقامت معتبر کشور کانادا.

۶: دو قطعه عکس جدید و مشابه با  عکس‌های الصاق شده به پرسش‌نامه‌ها و کارت انگشت نگاری.(خانم ها با حجاب کامل)

۷: عکس‌ها باید پشت نویسی شده باشد (نام و نام خانوادگی, نام پدر,  شماره ملی, تاریخ تولد.) 

۸: دو نسخه اصل کارت انگشت نگاری متقاضی که از مراجع رسمی کشور کانادا اخذ شده و عکس متقاضی روی هر یک از آن‌ها الصاق شده باشد.

۹: قبض پرداخت تعرفه مربوطه به حساب خزانه داری کل, این مبلغ در وزارت امور خارجه واریز و قبض آن ارائه می‌گردد.

پس از اطمینان از صدور گواهی عدم سوء پیشینه, روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ الی ۱۲ بستگان درجه یک شامل: پدر, جد پدری, مادر, خواهر, برادر یا فرزند همراه با اصل مدارک شناسایی (شناسنامه و کارت شناسایی ملی) به بخش سجلی کانادا در وزارت امور خارجه مراجعه نمایند.

در صورتی که شخص متقاضی دریافت گواهی عدم سوء پیشینه، از بستگان درجه یک نباشد و وکالت نیز نداشته باشد, شخص مورد نظر در کانادا، باید نوشته‌ای در حاشیه کپی گذرنامه به‌صورت دست‌نویس تنظیم کند که گواهی به چه شخصی (با ذکر مشخصات) تحویل گردد و امضا کند که باید با امضای گذرنامه ایرانی مطابقت داشته باشد و تصویر آن را به شخص مورد نظر در ایران ایمیل نماید و آن شخص با اصل کارت شناسایی ملی و کپی آن نامه مراجعه نماید.

 

درخواست گواهی عدم سوء پیشینه در سامانه میخک

در روش سوم متقاضی ابتدا در سامانه میخک  https://mikhak.mfa.gov.ir  ثبت نام نموده و پس از تکمیل فرم و آپلود عکس و مدارک مورد نیاز و دریافت کد رهگیری, با دست در داشتن اصل مدارک و کد رهگیری به نمایندگی منتخب در هنگام ثبت نام اولیه در سامانه میخک, جهت انجام انگشت نگاری الکترونیک مراجعه می نماید.

در این روش مراحل کار عبارتند از :

۱ : مراجعه به سامانه میخک

۲ : انتخاب نماد ورود به سامانه با رمز عبور

۳ : انتخاب نماد امور سجلات

۴ : انتخاب نماد درخواست گواهی عدم سوء پیشینه

۵ : تکمیل اطلاعات درخواستی در تمامی فیلدها از قبیل مشخصات فردی و غیره

۶ : بارگذاری تصویر مدارک درخواستی

۷ : فعال نمودن مربع مربوط به تعهدنامه 

۸ : درج نمودن کد امنیتی

 ۹: انتخاب نماد ثبت

۱۰ : انتخاب نماد دریافت رسید

۱۱ : اقدام بر اساس اطلاعات مندرج در رسید دریافتی

 

درخواست گواهی عدم سوء پیشینه از طریق سایت  international.adl.ir

در این روش دارندگان کد ثنای قوه قضاییه از طریق سایت international.adl.ir که به طور اختصاصی برای ایرانیان خارج از کشور طراحی شده است  مراجعه و با دسترسی به خدمات الکترونیک قضایی ایران, میتوانند درخواست گواهی سوء پیشینه بدهند.

 

ثبت انگشت نگاری در کانادا جهت دریافت گواهی عدم سوء پیشینه در ایران

به منظور ثبت انگشت نگاری در کشور کانادا جهت دریافت گواهی عدم سوء پیشینه در ایران, باید از طریق مراکزی که در شهرهای مختلف برای این کار در نظر گرفته شده, اقدام نمایید. برای این منظور می توانید در گوگل عبارت fingerprint را جستجو کنید تا در ادامه با سرچ نام شهر مورد نظرتان, مراکز نزدیک به شما در کانادا نشان داده شود. چند نکته مهم در خصوص انگشت نگاری برای گواهی عدم سوء پیشینه وجود دارد که در زیر به آنها اشاره میکنیم:

  • حتما نتایج انگشت نگاری را در پاکت در بسته با مهر موسسه ای که برای انگشت نگاری به آن مراجعه کرده اید قرار دهید.
  • حتما عکس خود را بر روی کارت مربوط به نتایج قرار دهید. این کار توسط موسسه انگشت نگاری انجام خواهد شد. برای این منظور, ممکن است در همان مرکز از شما عکس گرفته و بر روی کارت اثر انگشت اسکن گردد و یا اینکه تعداد لازم عکس را از شما درخواست نمایند.
  • اگر عکس ها به صورت فیزیکی بر روی فرم ها الصاق می گردد, آن مرکز حتما باید بر روی عکس ها مهر بزند. توصیه می شود قبل از مراجعه به مرکز مورد نظرتان حتما در رابطه با عکس از آنها سوال کنید تا در صورت نیاز عکس ها را تهیه نموده و با خود همراه داشته باشید.
  • دقت داشته باشید که همانطور که اشاره شد در مدارک لازم جهت دریافت گواهی عدم سوء پیشینه, شما باید دو نسخه از کارت انگشت نگاری را ارائه نمایید.

 

گردآوری: آزاده جورابچی (مشاور رسمی مهاجرت کانادا -RCIC  )