سازمان مهاجرتی شایا

تبدیل ویزای توریستی کانادا به اقامات دائم

تبدیل ویزای توریستی کانادا به اقامت دائم


 

ویزای توریستی کانادا یا Visitor Visa که یکی از رایج‌ترین و پرتقاضاترین ویزاهای کانادا است خود یکی از انواع ویزاهای موقت کانادا (TRV)  می‌باشد که در انواع مختلفی صادر می‌شوند. ویزاهای توریستی کانادا برای مدت زمان معینی معتبر هستند و پس از به پایان رسیدن تاریخ انقضا نمی توانند مورد استفاده قرار بگیرند .

دولت کانادا با توجه به حجم انبوهی از متقاضیان که هرساله جهت اخذ ویزای توریستی کانادا اقدام می‌کنند قوانین بسیار جدی ای در این زمینه وضع کرده است .

باید توجه داشت افراد صرف داشتن ویزای توریستی کانادا لزومأ اجازه ورود به خاک این کشور را نخواهند داشت و نهایتا نظر افسر مرزی مهاجرت در دادن اجازه ورود به کانادا نیز دخیل می‌باشد .

 

واژه تبدیل ویزا عبارتی نادرست اما مصطلح و متداول است. در واقع ویزای توریستی کانادا به هیچ عنوان تبدیل نمی‌شود. بلکه داشتن ویزای توریستی میتواند شرایط را برای دریافت انواع دیگر اقامت از جمله اقامت تحصیلی و کاری تسهیل نماید. پس منظور ما از تبدیل ویزا، اقدام برای دریافت انواع دیگر ویزا و تغییر وضعیت اقامتی یا status شماست.

 

از جمله راه های تبدیل ویزای توریستی کانادا به اقامت دائم میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

 

۱ : تبدیل اقامت توریستی کانادا به اقامت تحصیلی

 

تحصیل در کانادا نه تنها فرصتی برای دریافت اقامت دائم این کشور، بلکه راهی برای تحصیل در بهترین سطح آموزش است. کانادا در حدود ۱۰۶ دانشگاه و کالج دارد که از این تعداد، ۴ دانشگاه در رنکینگ‌های جهانی رتبه زیر ۱۰۰ دارند.

 

تبدیل اقامت توریستی به تحصیلی در کانادا به دو صورت امکان پذیر است.

 

۱ :  متقاضی باید کمتر از ۱۸ سال سن داشته باشد و قصد تحصیل در یکی از مقاطع ابتدایی تا دبیرستان را داشته باشد.

 

در این صورت می تواند با اخذ پذیرش از یکی از مدارس کانادا جهت دریافت اجازه تحصیل از داخل کانادا اقدام کرده و در صورت تائید مشغول تحصیل شود.

 

۲ : شخص متقاضی بیشتر از ۱۸ سال سن دارد.

 

طبق قوانین اداره مهاجرت و شهروندی کانادا افراد توریست در کانادا می توانند با گذراندن یک دوره پیش نیاز در شرایط خاص و با اخذ پذیرش از یکی از موسسات آموزشی مورد تایید (DLI) جهت دریافت اجازه تحصیل یا استادی پرمیت از داخل کانادا اقدام کنند. 

تحصیل در رشته ها و دانشگاههای مورد تائید می تواند برای متقاضی اجازه کار پس از تحصیل به همراه داشته باشد و فرد میتواند به واسطه آن در کانادا مشغول به کار شده و نهایتا با استفاده از مدرک تحصیلی کانادایی و سابقه کار کانادایی کسب شده برای یکی از انواع برنامه های اقامت دائم کانادا اقدام نماید.

 

۲ : تبدیل اقامت توریستی کانادا به اقامت کاری

 

اگر دارنده ویزای توریستی کانادا بخواهد برای تغییر وضعیت اقامت موقت خود از توریستی به کاری اقدام کند، باید یک پیشنهاد کاری معتبر از کارفرمای کانادایی دریافت کرده و پس از طی تشریفات اداری مربوطه برای دریافت اجازه کار درخواست دهد.

 

قانون به  این صورت است که متقاضی در صورت دریافت پیشنهاد شغلی از کارفرما، برای درخواست اجازه کار باید خاک کانادا را ترک کند و سپس پس از دریافت ویزای کار وارد کانادا شود.

*در صورتی‌که همسر فرد متقاضی در کشور کانادا مشغول کار یا تحصیل باشد، فرد متقاضی می‌تواند برای دریافت اجازه کار درخواست دهد.

داشتن ویزای کار موقت مانند پلی  برای دریافت اقامت دائم کانادا است. زمانی که شما با ویزای کار در کانادا حضور دارید، ممکن است واجد شرایط دریافت اقامت دائم کانادا تحت یکی از برنامه های تجربه کانادایی (CEC)، نیروی کار متخصص (Skilled Worker) و یا برنامه های استانی (Provincial Nominee Programs) نیز باشید.


 

۳ : تبدیل اقامت توریستی کانادا به اقامت دائم از طریق اسپانسرشیپ همسر از داخل کانادا

 

یکی دیگر از راه های تبدیل اقامت توریستی به اقامت دائم کانادا، ازدواج در این کشور است. 

اگر فرد مجردی  به واسطه ویزای توریستی خود در کانادا حضور داشته باشد و در این زمان با فردی که مقیم دائم یا شهروند کانادا است آشنا شده و ازدواج کند، آن شخص میتواند در صورت داشتن فاکتور های لازم و واجد شرایط بودن، اسپانسر وی در خاک کانادا شود. شخص از  طریق اسپانسرشیپ همسر از داخل کانادا و  با طی کردن روند قانونی این برنامه مهاجرتی میتواند ویزای توریستی خود را به اقامت دائم تبدیل کرده و در کشور کانادا به زندگی، کار و تحصیل بپردازد.


 

۴ : دادن تقاضای پناهندگی به اداره مهاجرت

 

در این حالت فرد واجد شرایط با داشتن ویزای توریستی پس از ورود به خاک کانادا می تواند درخواست پناهندگی داده و پرونده وی به عنوان یک پناهجو در جریان قرار می گیرد. دولت کانادا می تواند با درخواست وی موافقت کرده و به وی تابعیت کانادایی دهد و یا او را از کشور اخراج کند.

پناهندگی در مقایسه با سایر روشهای مهاجرتی شروط سخت تری دارد، اگر چه در این نوع پرونده ها فاکتورهایی مانند سن، تحصیلات، سابقه کار، سطح زبان مطرح نیست، اما عوامل بسیار سخت تری برای دریافت پناهندگی وجود دارد که بایستی به اثبات برسد.


 

۵ : موافقت با درخواست اقامت دائم در طول دوران ویزای توریستی

 

اگر فردی پیش از سفر به کانادا با ویزای توریستی خود برای مهاجرت و دریافت اقامت دائم کانادا نیز اقدام کرده باشد و در میانه راه با درخواست مهاجرت وی موافقت شود، در این حالت این فرد به صورت مجازی یا به عبارتی Virtual Landing وارد کانادا شده و پس از ورود به خاک کانادا، اقامت توریستی خود را به اقامت دائم تبدیل می‌کند.


 

سخن پایانی : 

دقت داشته باشید که به هیچ وجه به تصور اقدام برای تبدیل اقامت توریستی به کاری و یا تحصیلی در کانادا ، بیش از مدت اعتبار ویزای توریستی خود در کانادا نمانید چون این موضوع می‌تواند بطور کل پرونده اقامت و مهاجرت شما را به نقطه ای غیر قابل بازگشت سوق دهد. 

و پیش از اقدام از طریق هر یک از روشهای فوق با افراد متخصص و مجرب در این زمینه مشورت نمایید.

 

 

گردآوری: آزاده جورابچی (مشاور رسمی مهاجرت کانادا -RCIC  )