سازمان مهاجرتی شایا

انقضاء کارت اقامت دائم در خارج از کانادا

انقضاء کارت اقامت دائم در خارج از کانادا 

 

کارت اقامت دائم کانادا سندی است که ثابت میکند شما مقیم دائم کانادا هستید و همینطور، مجوز بازگشت به خاک کاناداست. بدین معنا که در صورت مسافرت به کشور دیگر، از این کارت برای ورود مجدد به کانادا استفاده میکنید. اگر کارت اقامت شما منقضی شده باشد یا به زودی منقضی میشود و همینطور در صورتی که این کارت به سرقت رفته یا از بین رفته باشد، باید حتما برای تمدید
یا جایگزینی کارت اقامت دائم خود اقدام کنید.توجه داشته باشید که پس از گذشت ۵ سال، کارت اقامت دائم شما یا همان کارت پی.آر منقضی می شود و اگر قصد اقامت در کشورکانادا را داشته باشید، باید قبل از انقضاء، آن را دوباره تمدید کنید.
بر اساس قانون ۲۸ اقامت کانادا، شرایط زیر باید برای تمام متقاضیان دارای اقامت دائم کانادا به مدت دو سال در پنج سال مهاجرتی وجود داشته باشد تا کارت پی آر او تمدید شود. در مدت حضور در کانادا به عنوان فرد دارنده اقامت دائم کانادا، یا همان کارت پی آرکانادا، متقاضی الزامی برای کار کردن یا درس خواندن نداشته و صرفا حضور فیزیکی او مد نظر است. فرد دارای اقامت دائم کانادا میبایست در بازه زمانی هر ۵ سال، مجموعا ۷۳۰ روز در کانادا حضور فیزیکی داشته باشد تا اقامت دائم خود را از دست ندهد.
تمدید کارت اقامت دائم از طریق سازمان مهاجرت کانادا انجام می شود که برای انجام آن میبایست از تکمیل بودن تمامی اسناد موردنیاز اطمینان حاصل کنید و سپس نسبت به تمدید کارت پی.آر اقدام نمایید. اگر برای تمدید کارت اقامت کانادا به کمک نیاز دارید با متخصصان ما در سازمان مهاجرتی شایا تماس بگیرید.
چنانچه در زمان انقضای کارت اقامت دائم خود خارج از کانادا باشید اقداماتی که ملزم به انجام آنها میباشید به شرح زیر است:
همانطور که اشاره کردیم تمدید کارت اقامت دائم از داخل کانادا و از طریق سازمان مهاجرت،پناهندگی و شهروندی کانادا انجام میشود، پس کارت اقامت دائم ( PR )نمی تواند خارج از کانادا دوباره صادر شده یا تمدید گردد ولی برای مدرک سفر مقیم دائم( PRTD )این امکان وجود دارد.
مقیمان دائم کانادا ممکن است مدتی این کشور را ترک کنند. اگر چنین فردی قصد بازگشت داشته باشد، در هنگام ورود مجدد به کانادا میبایست کارت PR خود را نشان دهند که تایید کننده وضعیت اقامت دائم آنها است.
امکان درخواست برای کارت اقامت دائم تنها از داخل خاک کانادا وجود دارد. به این معنی که اگر فردی در زمان انقضای کارت اقامت دائم خود، خارج از کانادا است، نمی تواند برای کارت جدید اقدام کند. بلکه گزینه درخواست برای مدرک سفر مقیم دائم ( PRTD )پیش روی آنها است. اگر PRTD تایید شود، مقیم دائم می تواند با استفاده از این مدرک تایید شده دوباره به کانادا واردشود.

PRTD معموال به مدت شش ماه پس از صدور، اعتبار دارد. این مدرک، تنها یک مرتبه قابل استفاده است. به محض اینکه متقاضی دوباره به کانادا وارد شود، باید برای کارت اقامت دائم درخواست نماید.
معمولا،  متقاضیان به صورت پستی و از طریق نزدیک ترین مرکز صدور ویزا (VAC )برای PRTD اقدام می کنند. وبسایت دولتی، امکان جستجوی مراکز VAC و منابع دیگر را برای مقیمان دائم خارج از کانادا فراهم می آورد.
دفاتر VAC یا همان مراکز صدور ویزای کانادا ( center application visa )دفاتر خصوصی هستند که تحت قرارداد با دولت کانادا می باشند. بخشی از کارهای مرتبط با دریافت ویزای کانادا در دفاتر VAC انجام می شود.
در حال حاضر با توجه به شرایط استثنایی ناشی از همه گیری کووید ۱۹ بسیاری از مراکز صدور ویزا، ممکن است درخواست های PRTD را نپذیرند و بعضی از این مراکز نیز ممکن است به طور کامل تعطیل باشند.

گردآوری : آزاده جورابچی ( مشاوره رسمی مهاجرت کانادا_ IRCC )