سازمان مهاجرتی شایا

ناک سیستم طبقه بندی مشاغل کانادا





 

کشور کانادا به عنوان دهمین اقتصاد قدرتمند دنیا با فراهم کردن شرایطی ایده آل برای زندگی، کار و تحصیل تبدیل به یکی از اصلی ترین مقاصد افراد در سراسر دنیا برای مهاجرت شده است.  اکثر برنامه های مهاجرتی این کشور از جمله برنامه های تحت اکسپرس انتری از طریق سیستم طبقه بندی ملی مشاغل کانادا National Occupational Classification یا به اختصار NOC برای ارزیابی تجربه کار، پیشنهادات شغلی والزامات اشتغال استفاده می کنند.

سیستم ملی طبقه بندی مشاغل کانادا یک پایگاه داده است که توسط دولت کانادا برای طبقه بندی هر شغل احتمالی که یک شخص می تواند در کانادا داشته باشد، ساخته شده است.

 این طبقه‌بندی در همه سطوح مورد استفاده قرار می گیرد. توصیف و جمع آوری داده، مدیریت بانک‌های اطلاعاتی برای تحلیل روندهای حاکم بر بازار کار و استخراج اطلاعات مورد نیاز برای برنامه‌ریزی‌های شغلی در آینده از جمله دیگر موارد استفاده از این طبقه‌بندی است.

ناک درواقع فهرست مشاغل مورد نیاز در بازار کار کانادا است و پذیرش مهاجران بر اساس این طبقه بندی صورت می گیرد.

هنگام اقدام برای مهاجرت به کانادا یا زمانی که در جستجوی پیشنهاد کار هستید لازم است کد ناک شغل مورد نظرتان را بدانید. 

در این سیستمِ طبقه‌بندی، 35000 عنوان شغلی مختلف در کانادا در 500 گروه مختلف قرار می‌گیرند که هرکدام از آن‌ها یکی از سطوح مهارتی زیر را نیاز دارند. 

 

 ۵ سطح مهارتی در سیستم طبقه بندی مشاغل ملی کانادا عبارتند از :

۱. سطح تخصص صفر:  

مشاغل تخصصی

مشاغل مدیریتی در تمامی بخش‌ها و صنایع

مثال: مدیران رستوران‌ها، مدیران بخش‌های مهندسی، مدیران اجرایی و غیره.

 

۲.  مشاغل سطح A يا Skill Level A :

مشاغل تخصصی

مشاغل حرفه‌ای که افراد معمولا برای فعالیت در آنها به مدارک دانشگاهی نیاز دارند.

مثال: دندان پزشک‌ها، معلمان، وکیلان و غیره.

 

۳. مشاغل سطح B يا Skill Level B :

مشاغل تخصصی

مشاغل فنی که افراد برای فعالیت در آن‌ها به مدرک دیپلم، کالج یا گذراندن دوره‌های فنی و حرفه‌ای نیاز دارند.

مثال: آشپزها، لوله کش‌ها، برق‌کارها و غیره.

 

۴. مشاغل سطح C يا Skill Level C :

مشاغل نیمه تخصصی (افرادی که این مشاغل را دارند، شرایط لازم برای شرکت در برنامه‌های نیروی کار متخصص را ندارند)

مشاغل نیمه تخصصی که افراد برای فعالیت در آن‌ها معمولا به تحصیلات متوسطه و تکمیل دوره‌های کارآموزی، نیاز دارد.

مثال: قصاب‌ها، خدمه رستوران‌ها، راننده‌های کامیون و غیره.

 

۵. مشاغل سطح D يا Skill Level D :

مشاغلی که به تخصص پایینی نیاز دارند (افرادی که این مشاغل را دارند، شرایط لازم برای شرکت در برنامه‌های نیروی کار متخصص را ندارند)

مشاغل کارگری که معمولا افراد در حین کار در آنها آموزش‌های لازم را می‌بینند.

مثال: میوه‌ چین‌ها، خدمه مسئول امور نظافتی و غیره.

 

به این ترتیب، در مهاجرت به کانادا، منظور از سابقه کار تخصصی، داشتن سابقه در کاری است که در سطح تخصص صفر،‌A یا B قرار داشته باشد. این در حالی است که داشتن سابقه کار در سطوح تخصصی C و D، به عنوان سابقه کار تخصصی قلمداد نمی‌شود و افرادی که دارای سابقه کار در این سطوح هستند نمی‌توانند در برنامه‌های مهاجرتی نیروی کار متخصص شرکت کنند. البته بعضي استان هاي کانادا در اين خصوص موارد استثنايي را در نظر مي گيرند و برخي مشاغل سطح C يا D را به خاطر نياز استان، مي پذيرند.

 

وقتی یک شغل در سیستم ناک طبقه بندی می شود، به آن یک کد چهار رقمی داده می شود؛ به این عدد کد ناک (NOC) گفته می شود. هریک ازاین چهارعدد دارای مفاهیم خاصی هستند.

عدد اول _نوع مهارت: بر اساس نوع شغل، تحصیلات و مهارت‌های مرتبط؛

عدد دوم _ سطح مهارت: بر اساس تجربه و تحصیلات مورد نیاز شغل؛

عدد سوم _گروه‌های اصلی: با استفاده از دو رقم اول کد ناک شناسایی شده؛

عدد چهارم _گروه‌های فرعی: این عناوین شغلی از گروه‌های اصلی سرچشمه گرفته اند.

 

اگر اطلاعات کافی در زمینه ناک رشته خود ندارید به روش زیر عمل کنید:

ابتدا به صفحه مربوط به مشاغل ملی کانادا (NOC) در سایت اصلی اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا IRCC رفته و گزینه مربوط به جست و جو بر اساس عنوان شغلی  (Job Tittle) را انتخاب کنید. سپس عنوان شغلی مورد نظر خود را نوشته و گزینه تایید را انتخاب کنید تا ناک شغلی برای شما نمایش داده شود.

 

اولین نسخۀ NOC در سال 1992 و ویرایش دوم آن در سال 2001 منتشر شد. ویرایش‌های بعدی به ترتیب در سال‌های 2006 و 2011 منتشر شدند. در آن زمان (سال 2011) اولین تغییرات ساختاری در NOC پدید آمد. این سیستم طبقه‌بندی، هر 5 سال یک‌بار توسط نهاد دولتی اشتغال و توسعه اجتماعی کانادا و مرکز آمار کانادا به‌روز می‌شود؛ اگرچه تغییرات ساختاری در آن، هر 10 سال یک‌بار رخ می‌دهد. آخرین ویرایش NOC در سال 2016 منتشر شده است و انتظار می رود که تغییر بزرگ بعدی در اواخر سال 2022 رخ بدهد. در این زمان ناک بوسیله دسته بندی های یادگیری، آموزش، تجربه و مسئولیت TEER جایگزین خواهد شد. وبسایت دولتی کانادا لیستی از کدهای NOC جدید که طی سال آینده مدنظر قرار می گیرند ارائه کرده است. در سیستم جدید، شش سطح مهارتی به جای پنج سطح فعلی خواهد بود و به جای اینکه به ترتیب حروف الفبای انگلیسی باشد، عددی خواهد بود. یعنی به جای سطوح مهارتی صفر، A, B, C, D از اعداد 0, 1, 2, 3, 4, 5 استفاده می شود. همچنین هر کد شغلی به چهار عدد، پنج عدد خواهد داشت. اما کلیت آن تغییر نام است و شرح آنها در این تغییرات جای نمی گیرد. همچنین در سیستم طبقه بندی مشاغل جدی به جای 500 گروه شغلی 516 گروه وجود خواهد داشت.

 

تهیه و گردآوری : آزاده جورابچی(مشاور رسمی مهاجرت کانادا )