سازمان مهاجرتی شایا

مهاجرت به کانادا از طریق برنامه پرستار خانگی

مهاجرت به کانادا از طریق برنامه پرستار خانگی


 

در حال حاضر مهاجرت به کانادا از طریق برنامه پرستار خانگی مانند بسیاری دیگر از کشورهای جهان یکی از روش های بسیارهای محبوب و مورد توجه میباشد. 

 

پرستاران خانگی در واقع به افرادی گفته می‌شود که از کودکان، افراد سالمند و یا افراد ناتوان مانند معلولین مراقبت کنند. به این افراد اصطلاحا Caregiver گفته می‌شود. پرستاران خانگی  مراقبت‌های پزشکی ارائه نمی‌دهند بلکه تنها در رفع نیازهای روزمره کودکان، سالمندان و افراد معلول کمک می‌کنند.

 

سازمان اشتغال و توسعه اجتماعی کانادا ESDC و همچنین اداره مهاجرت و شهروندی کانادا IRCC از طریق چندین برنامه مهاجرتی به افراد کانادایی اجازه استخدام پرستاران خانگی خارجی را می‌دهند. البته در حال حاضر تعدادی از این برنامه‌های مهاجرتی پرستار خانگی در کانادا بسته شده است.


 

پایلوت مراقبت از کودک در خانه (Home Child Care Provider Pilot Program)

 

این برنامه هم اکنون در سال ۲۰۲۲ فعال است و تا ۲,۷۵۰ پرونده ظرفیت دارد.


 

پایلوت نیروی کار پشتیبان در خانه (Home Support Worker Pilot Program)

 

این برنامه هم اکنون در سال ۲۰۲۲ فعال است و تا ۲,۷۵۰ پرونده ظرفیت دارد.


 

برنامه مهاجرتی پرستار خانگی برای زندگی در خانه (The Live-in Caregiver Program - LCP)

 

در حال حاضر این برنامه برای متقاضیان جدید بسته شده است.


 

برنامه‌های مهاجرتی پرستار خانگی در خانه (In-Home Caregiver Programs: Caring for Children and Caring for People with High Medical Needs)

 

در حال حاضر این برنامه‌ها برای متقاضیان جدید بسته شده‌ است.


 

برنامه مسیر موقت برای پرستاران خانگی (Interim Pathway for Caregivers)

 

در حال حاضر این برنامه برای متقاضیان جدید بسته شده است.


 

برنامه‌های Home Child Care Provider Pilot Program و Home Support Worker Pilot Program برنامه‌‌های آزمایشی (پایلوت) ۵ ساله هستند که به پرستاران خانگی واجد شرایط و خانواده‌هایشان اجازه می‌دهد که وارد کانادا شوند و اقامت دائم کانادا را دریافت کنند. این پایلوت‌ها جایگزین برنامه‌های قدیمی شده و مزایای بیشتری دارند.

 

پایلوت پرستار کودک در کانادا (HOME CHILD CARE PROVIDER PILOT)

 متقاضی جهت اقدام برای پرستار کودک یا بیبی سیتر در کانادا می بایست از یک خانواده که فرزند زیر 18 سال دارند، پیشنهاد کاری دریافت کند. دقت نمایید که این پیشنهاد کاری می بایست حداقل برای 30 ساعت در هفته و تمام وقت باشد.مراقبت از کودک می‌تواند در خانه خود فرد یا در خانه کارفرما باشد. بنابراین در هنگام مراقبت از کودک اجباری بر زندگی کردن در خانه کارفرما نیست. چنانچه در سه سال اول اقامت در کانادا به عنوان پرستار خانگی کودکان مجموعاً دوسال مشغول به کار پرستاری کودکان در منزل باشید می توانید برای برنامه اقامت دائم کشور کانادا درخواست دهید.



 

پایلوت پرستاری و نگهداری سالمند در کانادا (HOME SUPPORT WORKER PILOT)

در این روش مهاجرت به کانادا از طریق پرستار خانگی، متقاضیان می بایست از یک خانواده که دارای سالمند هستند، جاب آفر دریافت نماید این پیشنهاد کاری می بایست به صورت تمام وقت و خارج از ایالت کبک باشد.مراقبت از سالمندان یا افراد معلول می‌تواند در خانه خود شما یا در خانه کارفرما باشد. بنابراین اجباری بر زندگی کردن در خانه کارفرما نیست. در این روش متقاضی می بایست بتواند مدرک زبان انگلیسی معادل CLB5 را ارائه دهد همچنین متقاضی می بایست سابقه کاری مرتبط به مدت حداقل 2 سال را ارائه نماید.


 

متقاضیان از طریق این دو برنامه آزمایشی می‌توانند ویزای کار پرستار خانگی کانادا را بگیرند اما به صورت مستقل نمی‌توان برای آن درخواست داد. به این معنا که  باید برای ویزای کار کانادا و اقامت دائم کانادا به طور همزمان درخواست دهید. به همین دلیل این نوع ورک پرمیت، ویزای کار وابسته به اقامت دائم کانادا نامیده می‌شود که شرایط اخذ آن متفاوت از برنامه قبلی ویزای کاری کانادا برای پرستاران خانگی است.

در واقع زمانیکه ازاین روش و به عنوان یک نیروی کار خارجی در کشور کانادا کار می کنید، دولت این امکان را برای شما فراهم می کند که پس از دو سال کار در این کشور به عنوان سرپرست ویزای کاری شما تبدیل به ویزای اقامت دائم کانادا شود. به بیان دیگر طبق قوانین کشور کانادا افرادی که به عنوان پرستار خانگی در کشور کانادا به مدت دو سال سوابق کاری داشته باشند، می توانند برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام کنند.


 

برای مهاجرت به کانادا از طریق پرستار خانگی باید شرایط زیر را داشته باشید:

 

۱ : داشتن جاب آفر از یک کارفرمای کانادایی واجد شرایط، در یکی از مشاغل تحت کد ناک شغلی 4411 (پرستار کودک در خانه) و یا ناک شغلی 4412 (پرستار سالمند و افراد ناتوان در خانه)

۲ : داشتن مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی در سطح CLB 5 .

۳ : دوره آموزشی مرتبط با نگهداری از سالمند، افراد ناتوان و یا کودک را گذرانده باشد.

۴ : داشتن سابقه کار مرتبط در حوزه پرستاری کودک یا پرستاری افراد سالمند و ناتوان.


 

مدارک لازم برای اخذ ویزای کار پرستار خانگی در کانادا

 

از آنجا که برای گرفتن ویزای کاری پرستار خانگی کانادا باید همزمان برای اقامت دائم کانادا هم درخواست داد، مدارکی که در اینجا اشاره می‌شود شامل مدارک لازم برای هر دو اپلیکیشن ویزای کار و اقامت دائم کانادا است:

 

۱ : نامه جاب آفر از کارفرمای کانادایی

۲ : اسکن تمام صفحات پاسپورت معتبر و سابقه سفرها

۳ : اسکن ترجمه شناسنامه

۴ : اسکن ترجمه سند ازدواج (در صورت وجود)

۵ : اسکن کارنامه زبان انگلیسی مانند آیلتس جنرال یا سلپیپ و یا نمرات زبان فرانسه مانند TEF و یا TCF

۶ : مدارک شغلی‌ که نشان دهد توانایی انجام کار به عنوان پرستار خانگی کودک یا سالمند را دارید مانند نامه شغلی مرتبط، سوابق بیمه، قرارداد کاری

۷ : اسکن ترجمه رسمی مدرک و ریز نمرات دانشگاهی به همراه صفحات فارسی

۸ : گزارش ارزیابی یا معادل سازی مدرک تحصیلی از طریق موسسه WES و یا ICAS

۹ : گواهی عدم سوء پیشینه

۱۰ : دو قطعه عکس ۳.۵ در ۴.۵

 

پس از اینکه ویزای کاری خود را دریافت کردید، پرونده اقامتی شما همچنان باز خواهند ماند تا زمانی که حداقل ۲۴ ماه کار تمام وقت در کانادا ارائه دهید و مدارک شغلی لازم را به اداره مهاجرت کانادا ارسال کنید. 




 

اخذ اقامت دائم کانادا برای پرستاران خانگی از طریق برنامه Live-in Caregiver Program

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، در حال حاضر این برنامه برای متقاضیان جدید بسته شده است. اما اگر در کانادا هستید و حداقل ۲ سال سابقه کار در زمینه پرستار خانگی (Caregiver) را دارید از طریق این برنامه می‌توانید برای اقامت دائم کانادا درخواست دهید.



 

مزایای مهاجرت به کانادا از طریق پرستار خانگی


 

۱ : امکان گرفتن ویزای کار و اقامت دائم کانادا وجود دارد.

۲ : امکان همراهی اعضای خانواده وجود دارد. 

۳ : صورتی که پرستار خانگی ویزای کار بگیرد، همسر او هم امکان دریافت ویزای کار آزاد و فرزندان امکان تحصیل رایگان در مدارس دولتی را دارند.

۴ : ویزای کار پرستار خانگی کانادا نیاز به تاییدیه LMIA ندارد.

۵ : بدون تغییر دادن جاب آفر یا گرفتن ویزای کار جدید، امکان تغییر کارفرما وجود دارد.

۶ : نیاز به نمره زبان بالایی ندارد: 5 CLB یا معادل نمره آیلتس یا سلپیپ جنرال

۷ : امکان اقدام برای همه استان‌های کانادا به غیر از کبک وجود دارد.



 

حقوق پرستار خانگی در کانادا در سال ۲۰۲۲ :

 

متوسط حقوق سالیانه پرستاران خانگی در کانادا ۳۰,۶۰۰ دلار است و در هر ساعت به طور میانگین ۱۵.۶۹ دلار دریافت می‌کنند. حقوق سالیانه پرستاران خانگی تازه کار ۲۵,۸۳۸ دلار است اما حقوق پرستاران با تجربه به طور متوسط ۴۵,۰۴۵ دلار در سال است.