سازمان مهاجرتی شایا

آشنایی با انواع برنامه های مهاجرتی کانادا





 

آشنایی با انواع برنامه های مهاجرتی کانادا


 

مروری بر دسته بندی های برنامه های مهاجرتی کانادا


 

اعلامیه اخیر مبنی بر اینکه از ماه جولای، کانادا دعوتنامه های اکسپرس انتری را برای همه نامزدها از سر می گیرد، خبر خوشایند برای کسانی است که برنامه های مهاجرتی خود را به دلیل همه گیری کووید-19 متوقف کرده اند. با این حال، اکسپرس انتری تنها یک راه برای مهاجرت به کانادا است و با تعداد زیادی از مسیرها، دانستن اینکه از کجا شروع کنید می تواند دشوار باشد. درک مقوله های مهاجرت کانادا اولین قدم خوب است.




 

برنامه های کلاس اقتصادی 

 

طبقه اقتصادی بزرگترین گروه برنامه های مهاجرت به کانادا است . کلاس اقتصادی دارای بیش از  100 مسیر مهاجرتی می باشد، متقاضیان برنامه های کلاس اقتصادی می‌توانند بیشترین سهم را در اقتصاد کانادا داشته باشند و هر چه سریعتر و آسان‌تری وارد بازار کار کانادا شوند.


 

اکسپرس اینتری 

 

مسیر اصلی مهاجرت طبقه اقتصادی فدرال، اکسپرس اینتری نام دارد.


 

 ​برنامه ی مهاجرتی اکسپرس انتری (Express Entry) کانادا امکان مهاجرت و اخذ ویزا را از چهار روش برای متقاضیان با مشاغل مختلف فراهم کرده است . 

 

این برنامه‌ها که در حقیقت جایگزین برنامه مهاجرتی Federal Skilled Worker شده­‌اند عبارتند از :

 

1 : برنامه نیروی متخصص فدرال Federal Skilled Worker Program (FSWP)

2 : برنامه نیروی کار فنی فدرال Federal Skilled Trades Program (FSTP)

3 : برنامه‌ تجربه‌ی کار کانادایی Canadian Experience Class (CEC)

4 : برنامه‌ های مهاجرت استانی Provincial Nominee Program (PNP)

 

شما برای ورود به استخر اکسپرس انتری Express Entry باید توانایی قرار گرفتن در یکی از گروه‌های بالا را داشته باشید. اقدام از طریق  هر یک از گروه‌های بالا پیش نیاز‌های مختص به خود را دارد. تفاوت اصلی این پیش نیاز‌ها، مربوط به مهارت زبان خارجی، نوع شغل متقاضی و میزان تجربه‌ی کاری و پیشینه‌ی شغلی وی می باشد


 

برنامه نیروی متخصص فدرال  (Federal Skilled Worker Program) کانادا چیست ؟

 

افرادی که مهارت کاری خاصی همراه با تحصیلات آکادمیک دارند,  می توانند به کمک برنامه فدرال اسکیل ورکر از طریق سیستم اکسپرس انتری برای اقامت دائم کانادا اقدام کنند. متقاضیان در صورت موفقیت در این روش می‌توانند برای همسر و فرزندان زیر 22 سال خود نیز اقامت دائم کانادا را دریافت کنند. تحصیلات, سن, سابقه کار و مهارت‌های زبان مهمترین فاکتورها  در این روش مهاجرتی می باشند .هر سال ده ها هزار نفر از افراد از اقصی نقاط جهان ، برای دریافت اقامت دائمشان از این طریق اقدام می کنند.


 

برنامه نیروی کار فنی فدرال (Federal Skilled Trades Program) کانادا چیست؟

 

این برنامه یک گزینه برای کسانی است که حداقل دو سال تجربه در یک کار فنی ماهر در پنج سال قبل از درخواست دارند، و همچنین مهارت های زبانی مورد نیاز به زبان انگلیسی یا فرانسوی را دارند.

 

اسکیلد تریدز کانادا یک روش اخذ اقامت کانادا برای افرادی می‌باشد که مدرک آن‌ها مدرک آکادمیک نبوده  ولی در عوض دوره‌های فنی حرفه‌ای را گذرانده‌اند و مدارک حرفه‌ای در رشته‌های خاصی دارند. 


 

برنامه تجربه کار کانادایی (Canadian Experience Class) کانادا چیست ؟

 

برای کسانی در دسترس است که حداقل یک سال در کانادا کار کرده اند و معیارهای مهارت های زبانی را دارند.

 

تجربه کار کانادایی, برنامه‌ای جهت مهاجرت دانشجویان خارجی و افرادی که دارای ویزای کار موقت هستند طراحی گردیده، این برنامه تبدیل اقامت موقت به دائم را برای آن دسته از دانشجویانی که تحصیل خود را در کانادا به پایان رسانده و یا از طریق مجوز کار یا دانشجویی در کانادا سابقه کار دارند، تسهیل نموده است.

 

برنامه‌های مهاجرت استانی Provincial Nominee Program (PNP) کانادا چیست؟

 

کانادا دارای 10 استان و 3 قلمرو است که به غیر از کبک همه این استان ها و قلمرو ها برنامه های مهاجرتی مخصوص به خود را دارند که به برنامه های انتخاب استانی (PNP) شناخته شده است و در آن شرایط اقتصادی فردی و نیاز های جمعیتی هر استان به صورت خاص  مد نظر قرار گرفته شده است.


 

از طریق هر یک از این مسیرها، متقاضیان واجد شرایط مشخصات خود را در وب سایت اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) آپلود می کنند و با استفاده از سیستم رتبه بندی جامع اکسپرس انتری تحت عنوان CRS به آنها امتیاز داده می شود. در این سیستم افراد بر اساس معیارهایی مانند تحصیلات، مهارت های زبانی و سابقه کاری ارزیابی میشوند و امتیاز کسب میکنند.هر چه امتیاز متقاضی بالاتر باشد، احتمال بیشتری برای دریافت دعوتنامه برای درخواست اقامت دائم خواهد داشت. 



 

اگر یک نامزد اکسپرس اینتری با موفقیت برای نامزدی استانی درخواست دهد، و بتواند دعوتنامه استانی دریافت کند  600 امتیاز اضافی در سیستم CRS به دست میاورد . استان هایی که در PNP شرکت می کنند، خود نیز دارای استریم ها و برنامه های مهاجرتی جداگانه ای هستند که خارج از سیستم اکسپرس اینتری فعالیت می کنند. از طریق این برنامه‌های مهاجرت، می‌توان مستقیماً به یک دولت استانی درخواست داد، اگرچه ممکن است رسیدگی به درخواست مهاجرتتان بیشتر طول بکشد.

 

گرفتن نامزدی استانی با اقامت دائم یکسان نیست. در کانادا فقط دولت فدرال می تواند اقامت دائم صادر کند. با این حال، نامزدی استانی می تواند تا حد زیادی از درخواست مهاجرت به کانادا پشتیبانی کند.



 

کبک 

 

استان کبک در بحث مهاجرت کارها را کمی متفاوت انجام می دهد. کبک با دولت فدرال قرارداد خاصی دارد که به آن اجازه می دهد مهاجران را انتخاب کند. کبک تنها استان در کانادا است که زبان رسمی آن زبان فرانسه است و به همین دلیل، بسیاری از برنامه های مهاجرتی آن، متقاضیان را ملزم به داشتن مهارت های زبان فرانسه می کند. کبک برنامه های مهاجرتی منحصر به فردی دارد. به عنوان مثال، متخصصان می توانند برای برنامه نیروی کار مهارت کبک، که مشابه برنامه نیروی کار ماهر فدرال است، درخواست دهند. همچنین می‌توان از برنامه‌های آزمایشی که تشویق به مهاجرت توسط افراد با تجربه در صنایع غذایی، سفارش‌دهندگان و کسانی که در زمینه هوش مصنوعی و فناوری با تجربه هستند، استفاده کرد.


 

برنامه های کلاس خانوادگی

 

پس از مهاجرت از طریق برنامه های کلاس اقتصادی، اسپانسرشیپ کلاس خانوادگی دومین راه رایج برای مهاجرت به کانادا است. کانادا سالانه پذیرای بیش از 100000 تازه وارد از طریق اسپانسرشیپ خانواده است.

 

در این کلاس دو مسیر اصلی وجود دارد:

 

1 : اسپانسرشیپ همسر

 

افرادی که اقامت دائم کانادا را دارند و یا شهروند کانادا هستند میتوانند از طریق اسپانسرشیپ، همسر، پارتنر و فرزندان وابسته خود را به کانادا بیاورند و برای آن ها اقامت دائم کانادا را اخذ نمایند.

 

2 : اسپانسرشیپ والدین

 

اسپانسرشیپ والدین, مادربزرگ و پدربزرگ که به اختصار PGP نامیده می شود در واقع روشی است که دولت کانادا با توجه به سیاست های مهاجرتی خود مبنی بر گردآوری افراد خانواده دور هم و تحکیم بنیان خانواده ارائه داده است تا افرادی که واجد شرایط هستند بتوانند در صورت تمایل والدین یا پدربزرگ و مادر بزرگ خود, آن ها را به کانادا بیاورند.

افرادی که با این روش به کانادا می آیند مقیم دائم کانادا محسوب می شوند و می توانند بعد از طی مدت قانونی تقاضای سیتیزنی بدهند.



 

 پناهندگی و برنامه کلاس بشردوستانه کانادا 

 

کانادا از دیرباز به عنوان مآمنی برای پناهجویان  در نظر گرفته شده است. پناهندگان به دنبال فرار از آزار و اذیت، جنگ یا بلایا در کشور خود هستند.

 

یکی از راه ها برای افرادی که دلیل واقعی برای ترک کشور خود و عدم بازگشت دارند، پناهندگی در کانادا است. متقاضی می تواند به محض ورود به کانادا یا رسیدن به یکی از مرزهای این کشور از هر طریقی، درخواست پناهندگی خود را ارائه کند.

 

 

نتیجه 

 

وقتی نوبت به تصمیم گیری در مورد نحوه مهاجرت به کانادا می رسد، دانستن اینکه برای کدام برنامه مهاجرت باید اقدام کنید، درست ترین نقطه برای شروع است. چه یک کارگر ماهر باشید، چه به دنبال حمایت مالی از خانواده باشید یا به دنبال وضعیت پناهندگی باشید، درک اصول اولیه باعث صرفه جویی در زمان، استرس و هزینه سفر به کانادا می شود.