سازمان مهاجرتی شایا

برنامه اعطای اقامت دائم به فارغ التحصیلان و نیروهای کاری حاضر در کانادا

 

برنامه اعطای اقامت دائم به فارغ التحصیلان و نیروهای کاری حاضر در کانادا

 

اداره مهاجرت و شهروندی کانادا در اطلاعیه ای که در تاریخ ۱۲ اپریل ۲۰۲۱ صادر کرد خبر از برنامه مهاجرتی جدیدی داد که از تاریخ ششم ماه می ۲۰۲۱ آغاز خواهد شد.

این برنامه موقتی بوده و مدت دریافت پرونده اقامت دائم از طریق آن از تاریخ ۶ می تا ۵ نوامبر ۲۰۲۱ می باشد.

برنامه فوق در ۶ گروه به شرح زیر تعریف شده است.

۱-برنامه دریافت اقامت دايم برای افراد دارای مدرک زبان انگلیسی که در زمینه های مرتبط با خدمات بهداشت و درمان دارای حداقل یک سال سابقه کار کانادایی درسه سال گذشته باشند این افراد می بایست در حال حاضر نیز با داشتن مجوز کارمشغول به فعالیت باشند.

ظرفیت پذیرش متقاضیان این گروه ۲۰ هزار پرونده می باشد.

۲-برنامه دریافت اقامت دايم برای افراد دارای مدرک زبان انگلیسی که در زمینه های مرتبط با خدمات ضروری مطابق لیست ارايه شده در سایت اداره مهاجرت دارای حداقل یک سال سابقه کاری کانادایی درسه سال گذشته بوده و در حال حاضر نیز با داشتن مجوز مشغول به کار باشند. ظرفیت پذیرش متقاضیان این گروه ۳۰ هزار پرونده می باشد.

متقاضیان گروههای ۱ و ۲ می بایست مدرک معتبر آزمون زبان انگلیسی معادل CLB 4 و یا بالاتر را ارائه دهند.

۳-برنامه دریافت اقامت دائم برای فارغ التحصیلان بین المللی از موسسات آموزش عالی کانادا که تحصیلاتشان را پس از ژانویه ۲۰۱۷ به پایان رسانده اند و در پایان دوره تحصیلی خود یکی از مدارک تحصیلی مورد تائید را دریافت کرده اند و در حال حاضر در کانادا با مجوز کار رسمی مشغول به کار می باشند.

ظرفیت پذیرش متقاضیان این گروه ۴۰ هزار نفر می باشد.و مختص متقاضیانی است که مدرک زبان انگلیسی معتبر معادل با CLB 5 و یا بالاتر داشته باشند.

سه گروه دیگر این برنامه مشابه گروههای بالا و مختص متقاضیان فرانسوی زبان می باشد. به این معنی که متقاضیان دارای سابقه کار خدمات درمانی و مشاغل ضروری می بایست مدرک آزمون زبان فرانسه معادل CLB4  و بالاتر داشته باشند و فارغ التحصیلان بین المللی نیاز به مدرک زبان فرانسه معادل CLB5 و بالاتر دارند.

 نکته مهم دیگر اینست که تعداد پذیرش پرونده از گروه متقاضیان فرانسوی زبان فاقد محدودیت تعداد یا به اصطلاح cap می باشد.

در ادامه به بررسی جزییات هریک از این گروهها می پردازیم.

گروه ۱: همانطور که در بالا اشاره شد متقاضیان این گروه می بایست سابقه کاری معتبر خود معادل مینیمم ۱ سال کار تمام وقت در سه سال گذشته را در مشاغل مرتبط با خدمات درمانی ارائه دهند.

این افراد می بایست در زمان ارائه پرونده مهاجرتی و همینطور در زمان تائید اقامت دائمشان در کانادا حضور داشته باشند.

ارائه پرونده اقامت دائم افراد از این گروه به صورت آنلاین بوده و کلیه مدارک و فرمهای لازم می بایست در موقع تکمیل پرونده ارائه شود.

متقاضیان این گروه می بایست نمره یکی از آزمونهای آیلتس جنرال و یا سلپیپ معادل CLB 4 و بالاتر را در زمان تشکیل پرونده ارائه دهند. سوابق کاری و محل اقامت متقاضی می تواند استان کبک باشد ولی می بایست نشان دهد که قصد اقامت دائم در خارج از استان کبک را دارد.

مشاغل مورد تائید برای متقاضیان دسته ۱، شامل کلیه مشاغل گروه خدمات بهداشت و سلامت به جز مشاغل مرتبط با سلامت حیوانات می باشد. برای مشاهده لیست کامل مشاغل به وبسایت اداره مهاجرت کانادا مراجعه نمایید.

گروه ۲: متقاضیان دسته دوم افرادی هستند که دارای سابقه کاری حداقل یک سال تمام وقت و یا معادل آن نیمه وقت در سه سال گذشته در یکی از مشاغل ضروری مطابق لیست اعلام شده می باشند.

این افراد نیز نیاز به ارائه مدرک زبان انگلیسی آیلتس جنرال و یا سلپیپ معادل CLB 4 و بالاتر را در زمان تشکیل پرونده دارند.

مشابه با گروه یک متقاضیان این گروه نیز قادر به ارائه مدارک کار و زندگی از استان کبک بوده ولی می بایست استان محل اقامت دائم خود را خارج از استان کبک انتخاب کنند.

همانطور که گفته شد ظرفیت پذیرش متقاضیان این گروه ۳۰ هزار نفر می باشد.

گروه ۳ فارغ التحصیلان بین المللی می باشد. این گروه بیشترین سهم از تعداد متقاضیان این برنامه یعنی ۴۰ هزار نفر را به خود اختصاص می دهد.

افرادی که پس از ژانویه ۲۰۱۷ از یکی از موسسات آموزش عالی دولتی کانادا فارغ التحصیل شده اند و در حال حاضر در کانادا مشغول به کار می باشند.

این افراد می بایست در تمام مدت تحصیل اجازه تحصیل خود را حفظ کرده باشند.

در زمان ارائه پرونده اقامت دائم خود دارای مدرک زبان انگلیسی آیلتس جنرال و یا سلپیپ معادل CLB5 و یا بالاتر باشند.

در هنگام تشکیل پرونده مهاجرتی خود شاغل باشند. نوع و تمام وقت و یا نیمه وقت بودن شغل مهم نمی باشد.

در هنگام ارسال پرونده مهاجرتی و تائید آن در کانادا حضور داشته باشد.

قصد اقامت دائم خارج از استان کبک را داشته باشد و پرونده خود را به صورت آنلاین سابمیت نمایند.

متقاضیان می بایست در هنگام تشکیل پرونده، تحصیلات خود را به پایان رسانده باشند. 

کالج و یا دانشگاه محل تحصیل متقاضی می بایست از نوع دولتی و یا خصوصی با مجوز ارائه مدارک تحصیلی (نظیر فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و یا دکتری) باشد.

در صورت تحصیل در مقاطع تحصیلی طول دوره تحصیل می بایست بیش از ۸ ماه بوده باشد.

در صورت گذراندن دوره های فنی و حرفه ای که مورد نیاز در گروه مشاغل فنی Skilled Trade می باشد، طول دوره تحصیل این دانشجویان مهم نیست.

همه شرایط فوق غیر از محدودیت تعداد پذیرش پرونده، برای متقاضیان فرانسوی زبان نیز صادق می باشد. 

نکته مهم قابل توجه دیگردر خصوص این برنامه اینست که اعضای خانواده متقاضیان (همسر و فرزندان زیر ۲۲ سال) نیز برای دریافت اقامت دائم از طریق این برنامه مجاز می باشند.

این برنامه یک راهکار موقتی از سوی اداره مهاجرت کانادا برای تامین مهاجران مورد نیاز در زمان کنونی بحران کرونا می باشد و می تواند فرصت مناسبی برای اخذ اقامت دائم برای بسیاری از افرادی باشد که در حال حاضر در کانادا بوده، در مشاغل ذکر شده سابقه کار کافی کسب کرده اند و یا از موسسات آموزش عالی کانادا فارغ التحصیل شده اند و در حال حاضر مشغول به کار می باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات این برنامه می توانید به سایت اداره مهاجرت کانادا مراجعه نمائید.

گردآوری: آزاده جورابچی (مشاور رسمی مهاجرت کاناداRCIC  )