سازمان مهاجرتی شایا

کانادا با بالاترین تعداد پرونده های معوقه مهاجران

کانادا با بالاترین تعداد پرونده های معوقه مهاجران


 

در حال حاضر 2.7 میلیون نفر در انتظار برای رسیدگی به درخواست مهاجرت خود به کاناداهستند.

 

تعداد بالای پرونده های مهاجرتی که در لیست انتظار برای رسیدگی به درخواست خود هستند، در کنار صف های عریض و طویل  در فرودگاه‌ها و دفاتر پاسپورت کانادا، نشان از حجم بالای پرونده های معوقه در اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا دارد. 

 

 بر اساس اعداد به دست آمده از IRCC توسط نشریه مهاجرتی CIC News، اکنون 2.7 میلیون نفر در انتظار  برای رسیدگی به درخواست مهاجرت خود هستند. این پرونده های معوقه شامل تمامی درخواست های ثبت شده به IRCC، از شهروندی گرفته تا انواع ویزاهای موقت و درخواست اقامت دائم می شود.

 

 تعداد پرونده های  معوقه درخواست های شهروندی به تنهایی 444792 نفر است، در حالی که بیشتر این پرونده ها (1.7 میلیون) مربوط به درخواست های اقامت موقت مانند درخواست برای ویزاهای توریستی، تحصیلی و کاری است.


 

این حجم از عقب ماندگی در رسیدگی به درخواست های ثبت شده در اداره مهاجرت کانادا نه تنها بیشترین میزان پرونده های معوقه مهاجرت را در سالهای اخیر شامل می شود، بلکه هر هفته به طور تصاعدی نیز در حال افزایش است.

 

 بر اساس گزارش CIC نیوز، سال گذشته در این زمان، تعداد پرونده های معوقه  1.5 میلیون نفر بود. فقط در 30 روز گذشته، این لیست 300000 نفر افزایش یافته است یعنی برابر با افزایش تقریباً 1000 متقاضی جدید در روز.


 

در مجموع، در حال حاضر تعداد افرادی که در انتظار پاسخ به پرونده مهاجرتی خود از جانب  IRCC هستند، بیشتر از ساکنان آتلانتیک کانادا هستند. طبق آخرین آمار جمعیت هر چهار استان آتلانتیک کانادا تقریباً 2.5 میلیون نفر است.


 

اگر میزان این عقب ماندگی در رسیدگی به درخواست های متقاضیان در اداره مهاجرت با نرخ فعلی به رشد خود ادامه دهد، تنها چهار ماه دیگر باقی خواهد ماند تا تعداد متقاضیانی که در انتظار بررسی پرونده خود توسط IRCC هستند معادل 10 درصد از جمعیت 38 میلیونی کانادا باشد.



 

علاوه بر تاثیرات ناشی از همه گیری کرونا، یکی دیگر از دلایلی که باعث افزایش حجم پرونده های معوقه در اداره مهاجرت شده است، وعده های دولت کانادا به پناهجویان افغانستان و اوکراین بوده است. 



 

وجود پرونده های معوقه در اداره مهاجرت و طولانی شدن زمان رسیدگی به پرونده ها باعث ایجاد مشکلات زیادی برای متقاضیان شده است برای مثال ماه گذشته، هم در یک سمپوزیوم ایدز در مونترال و هم در یک کنفرانس بزرگ فناوری تورنتو، ده‌ها نفر از مدعوین به دلیل مشکلات در دریافت ویزای کانادا نتوانستند در آن شرکت کنند. در گزارش اخیر شورای بازرگانی کانادا، کارفرمایان کانادایی «تاخیر در پردازش» را به عنوان مانع اصلی برای جذب استعدادهای بین‌المللی ذکر کردند.