سازمان مهاجرتی شایا

متقاضیان شهروندی کانادا به زودی می‌توانند به صورت آنلاین سوگند شهروندی را ادا کنند

متقاضیان شهروندی کانادا به زودی می‌توانند به صورت آنلاین سوگند شهروندی را ادا کنند


 

 مراسم سوگند شهروندی کانادا به زودی می‌تواند آنلاین و بدون حضور قاضی هم برگزار شود.



 

از آنجا که دولت فدرال به دنبال کاهش زمان رسیدگی به درخواست‌های شهروندی است، افرادی که در آینده قرار است شهروند کانادا شوند، این امکان را خواهند داشت تا به جای شرکت در مراسم ادای سوگند شهروندی، سوگند خود را به صورت آنلاین ادا کنند.



 

از سال ۱۹۴۷ به این طرف همواره مراسم سوگند شهروندی در کانادا با حضور یک قاضی به عنوان شاهد و به شکل حضوری برگزار می‌شده است اما این روال می‌تواند از ژوئن امسال تغییر کند.


 

 ادای سوگند شهروندی آخرین مرحله برای اخذ تابعیت به عنوان یک شهروند کانادایی بوده است. این شامل ایستادن در مقابل یک قاضی شهروندی و ادای سوگند وفاداری به پادشاه و همه وارثان و جانشینان او و در عین حال تعهد به رعایت قوانین کانادا است.



 

اداره مهاجرت و شهروندی کانادا تصمیم گرفته برای پرهیز از تأخیر بیشتر، شرایطی را فراهم آورد که تازه‌مهاجران بتوانند از پشت کامپیوتر خود و بدون حضور فیزیکی یک شاهد رسمی، فقط با فشردن چند دکمه و امضای الکترونیک یک سند، سوگند بخورند و شهروند کانادا شوند.


 

بر اساس بیانیه تحلیل سیاست منتشر شده در Canada Gazette، افزودن گزینه سوگند به صورت آنلاین بدون همراهی می‌تواند سه ماه از زمان پردازش بکاهد و به متقاضیان اجازه دهد شهروندی خود را سریع‌تر دریافت کنند.


 

علاوه بر این، بیانیه تحلیلی می‌گوید سوگند شهروندی خود انجام (self-administered) می‌تواند گزینه مناسب‌تری برای کانادایی‌های جدید باشد، و اشاره می‌کند که مراسم شهروندی معمولاً در ساعات کاری برگزار می‌شود و حدود 90 دقیقه طول می‌کشد.


 

در این بیانیه آمده است: «بسیاری از متقاضیان شهروندی برای شرکت در مراسم شهروندی مجبور به گرفتن مرخصی از کار هستند و این مرخصی لزوماً توسط کارفرمایان با حقوق محاسبه نمی‌شود.»


 

اداره‌ی مهاجرت امیدوار است با این ترفند، دوره‌ی انتظار بیش از ۳۵۰ هزار مهاجر منتظر مراسم شهروندی را تا ۲۱ ماه کاهش دهد.

 

در طی چند سال اخیر اداره‌ی مهاجرت کانادا چند گام بزرگ به سمت الکترونیکی کردن فرآیند شهروندی برداشته است که از آن جمله می‌توان به ارائه‌ی درخواست الکترونیک شهروندی و مدارک لازم به جای روش کاغذی و پست معمولی که در قبل مرسوم بود و همچنین انجام تست شهروندی و مراسم شهروندی به شکل آنلاین اشاره کرد که همگی در طی دوران همه‌گیری مرسوم شدند. حالا و با حذف الزام ادای قسم در حضور یک قاضی، یک قدم بزرگ دیگر هم برداشته شده است.

 

مردم تا یک ماه فرصت دارند تا نظرات خود را درباره‌ی این تغییر دستورالعمل به اداره‌ی مهاجرت ارسال کنند.

 

در کانادا هنگامیکه دستورالعمل‌های داخلی تغییر می‌کنند، دولت موظف است آنها را در روزنامه‌ی رسمی کشور (Canada Gazette) منتشر کند. سازمان‌های دولتی، سازمان‌های مردم‌نهاد، افراد ذینفع و کانادایی‌ها تا یک مدت مشخصی فرصت دارند نظرشان را درباره‌ی این تغییر دستورالعمل اعلام کنند.