سازمان مهاجرتی شایا

اسپانسرشیپ همسر

 

اسپانسرشیپ همسر

 


شنیدن اصطلاح اسپانسرشیپ که تنها برای پرونده‌های ویزای خانوادگی یا پناهندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد ممکن است برایتان یادآور اسپانسر مالی باشد, اما باید بدانید این نوع اسپانسر شدن کمی فراتر از یک تضمین مالی صرف, می باشد.

اسپانسر در لغت به معنای حامی می باشد, همانطور که از نامش بر می‌آید مقصود از اسپانسر شدن یعنی حمایت از شخص دیگری. در برنامه اسپانسرشیپ کانادا اسپانسر می تواند از شخصی که نسبت فامیلی نزدیکی با او دارد حمایت کند و موجبات ورود آن شخص به کانادا و دریافت اقامت دائمش را فراهم سازد.

به طور کلی اگر شما شهروند یا مقیم دائم کانادا باشید, ۱۸ سال یا بالاتر سن داشته باشید و تمکن مالی لازم را دارا باشید, این امکان را دارید که با اسپانسر شدن شخص دیگری را به کانادا دعوت کنید. با دعوت شما اعضای خانواده تان میتوانند اقامت دائم کانادا را دریافت کنند و در این کشور به زندگی, کار و تحصیل بپردازند.

دریافت ویزای ازدواج در کشورهای مهاجرپذیر دنیا امری رایج  است. هر کشور قوانین و شرایط خاص خود را در این زمینه دارد که ممکن است این قوانین هر سال دستخوش تغییرات و بازبینی شوند.  از سوی دیگر جذابیت  مهاجرت از طریق اسپانسرشیپ همسر آنقدر زیاد شده که گاهی بعضی از افراد تن به ازدواج های صوری می دهند تا بتوانند اقامت دائم کانادا را با روشی راحت تر دریافت کنند. اما باید توجه داشت که اگر اداره مهاجرت به دلایلی به این نتیجه برسد که ازدواج صوری بوده است و تنها به قصد اخذ اقامت دائم کانادا ترتیب داده شده است, این کار جرم تلقی می شود و برای دو طرف پیگرد قانونی خواهد داشت. از همین روی اداره مهاجرت در موارد اسپانسر شیپ همسر تمهیدات خاصی از جمله بررسی دقیق مدارک ازدواج  و مصاحبه با طرفین را در دستور کار خود قرار داده است. این دو موضوع بیانگر این نکته مهم است که مهاجرت از طریق ازدواج, پیچیدگی های خاص خود را خواهد داشت و لزوما به شیرینی و سادگی نامش نمی‌باشد. 

در روش اسپانسرشیپ همسر  فرد اسپانسر خود باید واجد شرایطی باشد. این شرایط طبق قوانین اداره مهاجرت کانادا شامل موارد زیر می باشد:

۱:  اسپانسر باید ۱۸ سال یا بالاتر سن داشته باشد.
۲ :  اسپانسر باید شهروند یا مقیم دائم کانادا باشد.
۳ :  اسپانسر باید تمکن مالی لازم برای تامین هزینه های اولیه زندگی اسپانسر شونده نظیر خوراک, پوشاک, مسکن و بهداشت و سلامت وی را داشته باشد.
۴ : اسپانسر باید در کانادا سکونت داشته باشد و یا به دولت کانادا تعهد نماید در زمانیکه اسپانسر شونده به عنوان مقیم دائم به کانادا مهاجرت می کند در خاک این کشور سکونت خواهد داشت.
۵ :  اسپانسر در گذشته مرتکب جرمی که در رابطه با خویشاوندان او باشد و یا جرائم جنسی نشده باشد.

۶ : اسپانسر در طی ۳ سال گذشته، اسپانسر فرد دیگری به عنوان همسر نبوده باشد و خود نیز در ۵ سال گذشته از طریق برنامه اسپانسرشیپ همسر به کانادا مهاجرت نکرده باشد.
۷ :  اگر اسپانسر ساکن استان کبک می باشد، باید کلیه شرایط مهاجرت خویشاوندی کبک را پیش از کسب تاییدیه اداره مهاجرت کانادا مبنی بر واجد شرایط اسپانسر شدن, داشته باشد.
 

مفهوم همسر در کانادا از منظر تعاریف و قوانین، متفاوت‌ از ایران است. از دیدگاه قوانین ازدواج در ایران تعریف همسر بسیار ساده است. همسر در ایران به زوجینی اطلاق می‌شود که قانوناً به عقد یک‌دیگر درآمده باشند. اما در کانادا مفهوم همسر کمی پیچیده‌تر است؛ در کانادا همسر می‌تواند همجنس یا از جنس مخالف باشد و در یکی از سه دسته‌ی زیر قرار ‌گیرد:

  • (همسر عقدی Legally Married (مفهومی شبیه به همسر عقدی در ایران دارد.
  • شریک زندگی Common-Law Partner
  • شریک زندگی Conjugal Partner

 

در روش مهاجرت از طریق اسپانسرشیپ همسر، به رسمیت شناخته شدن ازدواج یکی از شروط اصلی می باشد.  رسمیت دادن به یک ازدواج از راه های مختلفی امکان پذیر است . در حالت عمومی وقتی یک زوج با هم ازدواج می کنند گواهی ازدواج دریافت می کنند. زمانیکه برای اسپانسرشیپ همسر اقدام می کنید سازمان مهاجرت و شهروندی کانادا IRCC  از شما می خواهد تایید کنید که ازدواج مورد نظر واقعی می باشد. از روش های اثبات زوجیت در کانادا می توان به داشتن فرزند مشترک یا زندگی کردن در کنار هم و یا حتی داشتن بودجه و پس انداز مشترک اشاره کرد. دقت به این نکته نیز ضروریست که در قوانین مهاجرتی کانادا، ازدواج غیر حضوری و از راه دور معتبر نمی باشد.
 
به هر روی آنچه قابل توجه است بیان این نکته است که برای اسپانسر شیپ همسر نیز مانند سایر روش های مهاجرتی شرایط خاصی نیاز است که باید فراهم شود که از جمله این شرایط میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

۱ :     سن شما بیش از ۱۸ سال باشد.

۲ :     باید شهروند قانونی (دارای پاسپورت کانادا) یا مقیم(دارای کارت PR کانادا) باشید.

۳:     فردی که میخواهد همسر جدید شما شود، باید به عنوان همسر قانونی شما باشد.

۴ :     هر دو نفر شما فرم های تعهد نامه را تکمیل و امضاء کنید.

۵:      شما (فرد مقیم و اسپانسر) فرم تعهد نامه Undertaking برای تامین هزینه های اولیه همسر جدید را (برای مدت ۳سال) امضاء کنید.

۶ :    همسر شما حداقل ۱۸ سال سن داشته باشد.

۷ :     دارای مدارک و  پاسپورت معتبر باشد. 

۸ :  به صورت قانونی و نه برای کسب اقامت دائم کانادا همسر شما شده باشد.

۹ :   اگر در کانادا ازدواج کرده اید باید مدرک معتبر آن Marriage Certificate را داشته باشید. و اگر خارج از کانادا ازدواج کرده اید، باید نشان دهید که نوع ازدواجتان در کشوری که ازدواج کرده اید قانونی و مورد تایید آن کشور بوده است. و اگر در سفارت یا کنسولگری کشوری ازدواج کرده اید، باید ازدواج شما طبق قوانین آن کشور قانونی باشد.

طبق قوانین کانادا ازدواج شما مورد قبول نیست اگر شما در یک زمان واحد بیش از یک  همسر داشته باشید.

 

دلایل اصلی رد شدن درخواست اسپانسرشیپ همسر چیست ؟
 
۱ :  نبود شواهد کافی برای اثبات رابطه بین طرفین

۲ :  داشتن مشکلات امنیتی عمومی

۳ : اشتباهات رایج در پر کردن فرم های اسپانسرشیپ به علت عدم آگاهی کافی در این زمینه.

۴ :  واجد شرایط نبودن برای اسپانسرشیپ همسر

 

در پایان ذکر این نکته الزامی است که در صورتیکه فرد، اسپانسر همسر خود می شود در واقع متعهد می شود که به مدت حداقل ۳ سال هزینه‌های زندگی همسرش را بپردازد. این تعهد با طلاق طرفین از بین نخواهد رفت و اگر پس از طلاق فرد اسپانسر شده از دولت کانادا کمک مالی بگیرد اسپانسر کننده موظف به پرداخت این بدهی به دولت می‌شود. همچنین اگر پس از اسپانسرشیپی طلاق صورت بگیرد فرد اسپانسر کننده تا ۳ سال حق اسپانسر کردن همسر جدیدی را نخواهد داشت.

گردآوری: آزاده جورابچی (مشاور رسمی مهاجرت کانادا -RCIC  )