سازمان مهاجرتی شایا

شینوک سیستم جدید بررسی پرونده های مهاجرت کانادا

شینوک سیستم جدید بررسی پرونده های مهاجرتی کانادا

 

گردآوری: آزاده جورابچی وکیل رسمی مهاجرت کاناداRCIC 

با آغاز همه گیری ویروس کرونا ، بسته شدن مرزها و تغییر و تحولات ناشی از آن در سراسر جهان، سیستم مهاجرتی کانادا نیز از سال ۲۰۲۰ تا کنون شاهد تغییر و تحولات گسترده ای بوده است.

آغاز این تغییرات با بسته شدن مرزهای کانادا در ماه مارس ۲۰۲۰ و پیرو آن دستور به بازگشت تمامی افسران مهاجرت کانادا از دفاتر محل کار خود در کشورهای مختلف و نهایتا از سرگیری فعالیت بررسی پرونده ها از طریق دورکاری با درنظر گرفتن پیچیدگی ها و مشکلات پیش روی پرسنل این سازمان در تهیه سازو کار لازم و رعایت کلیه پرتکلهای امنیت اطلاعات و جلوگیری از افشای اطلاعات پرونده های مهاجرتی همه و همه فشار فزاینده ای بر سیستم مهاجرتی کانادا تحمیل کرد.

از نتایج این تغییرات، می توان به تاخیر عمده در بررسی بسیاری از پرونده های مهاجرتی از یکسو، توقف قرعه کشی های سیستم اکسپرس اینتری در پذیرش اپلیکیشنهای متقاضیان گروه نیروهای کار متخصص فدرال FSW, FST که عموما در خارج ازکانادا حضور داشته اند و آمار بسیار بالای ریفیوزال پرونده های درخواست ویزای تحصیلی اشاره کرد.

ما وکلای رسمی مهاجرت کانادا،‌در مکاتبات و جلسات خود با سخنگوی سازمان مهاجرت،‌ همواره در پی یافتن پاسخ و دلیل این تغییرات بوده ایم. 

بسیاری از پرونده های رد شده ویزای تحصیلی در سال جاری،‌ جهت اعتراض به نحوه رسیدگی پرونده ها به دادگاه فدرال ارسال شده اند و در نتیجه‌، همه این فعالیتها.و نهایتا تحقیقات گسترده در این زمینه، ما را با سیستم جدید بررسی پرونده های مهاجرتی توسط افسران اداره مهاجرت کانادا آشنا کرد. این سیستم که به نام سیستم شینوک شناخته می شود،‌ جهت تسریع بررسی پرونده های مهاجرتی طراحی شده و عملا باعث آمار بالای ریفیوزال در پرونده های ویزاهای موقتی کانادا و خصوصا ویزاهای تحصیلی بوده است.

مطابق این سیستم، پرسنل دفاتر ویزا با استفاده از اطلاعات موجود در پرونده های مهاجرتی،‌ فرم هایی را تهیه می نمایند که در هر صفحه آن به طور مثال اطلاعات پرونده پنجاه متقاضی در ردیفهای مجزا قرار داده شده و سپس افسر مربوط به بررسی پرونده با دسترسی محدود به اطلاعات موجود در هر سطر از این فرم که مختص به یک متقاضی می باشد در خصوص  پذیرش و یا ردی آن پرونده تصمیم گیری می کند و پس از این تصمیم گیری که ممکن است برای هر متقاضی مجموعا ۱۰ دقیقه زمان صرف شود،‌ با انتخاب گزینه مورد نظر نامه مربوط به پذیرفتن و یا عدم پذیرفتن پرونده متقاضی به طور خودکار آماده و ارسال میشود. و به همین علت،‌ در بسیاری موارد شاهد عدم ارتباط و انطباق دلایل مطرح شده در ریفیوزال پرونده با شرایط متقاضی آن بوده ایم.

در واقع افسر مهاجرت پرونده،‌ مبنای تصمیم گیری خود را بر اساس اطلاعات محدودی که از قبل به او ارائه شده نظیر کشور محل اقامت متقاضی،‌ سوابق مهاجرتی قبلی وی ( ویزا و یا‌ ریفیوزالهای قبلی)،‌ میزان تمکن و برخی فاکتورهای ساده دیگر قرار میدهد. و عملا ممکن است پرونده کامل متقاضی به همراه نامه ها و توضیحات موجود در آن تنها تاثیر کمی در تصمیم گیری افسر مربوطه داشته باشد. و این موضوع، به معنی اهمیت دانش و تبحر متخصص مهاجرت در ارائه اطلاعات دقیق و استفاده از کلمات کلیدی در فرمهای مربوط به درخواست ویزا و مدارک تکمیلی آن می باشد.  

نکته بعد اینکه،‌ اداره مهاجرت به طور ضمنی این قضیه را تائید کرده و اعلام کرده که به دلیل مسائل امنیت اطلاعات متقاضیان، این فرم های تهیه شده در پایان هر روز از روی سیستم پاک می شوند. و در نتیجه در صورت وجود اشتباه در اطلاعات ثبت شده اولیه ای که ملاک تصمیم گیری افسر مربوطه بوده است،‌ امکان ردیابی آن وجود ندارد.

این سیستم، گرچه باعث بالا رفتن سرعت بررسی برخی از انواع پرونده ها گردیده ، اما با توجه به نحوه بررسی اطلاعات متقاضیان، ایرادات بسیار زیادی نیز به آن وارد است ولی هنوز دادگاه فدرال کانادا،‌ در رد و یا تائید آن نظری اعلام نکرده و ما همچنان منتظر دریافت اطلاعات بیشتری در این زمینه هستیم.

در هر حال با رشد تکنولوژی در سراسر جهان پیش بینی ورود سیستم های هوشمند در همه عرصه ها و از جمله سازمان مهاجرت کانادا نیز پیشتر مطرح شده بود، اما نحوه اجرا و کنترل این سیستم ها، خصوصا زمانی که سرنوشت مهاجرتی افراد در میان است،‌ از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود و امیدواریم وزارت مهاجرت و شهروندی کانادا با در نظر گرفتن این موضوع، در بهبود شرایط بررسی پرونده های مهاجرتی اقدام مناسبی به عمل آورد.